Nem csitul a vita Németországban az egyedi vagonrakományos szállításról

Kiütötte a biztosítékot Németországban a vasúti szállítással foglalkozó privát vállalkozásoknál, hogy az Európai Bizottság elfogadta a német kormány 1,7 milliárd eurós programját az egyedi vagonrakományos szállítás támogatására – derült ki a Euractive hírportál cikkéből. Úgy gondolják, hogy ez versenyelőnyt biztosít velük szemben az állami tulajdonú DB Cargo-nak.

A történet tágabb kontextusához tartozik, hogy Németország nehezen mozdul előre közlekedési ágazatának zöldebbé tételében. Ennek egyik fontos eleme lenne, hogy a kevésbé légszennyező vasúti szállítás felé tereljék a közúti áruszállítás minél nagyobb hányadát. A vasút 19,8 százalékot képviselt teherszállításban 2022-ben, amit 2030-ra az EU terveivel összhangban 25 százalékra akarnak emelni.

A német kormány kitalált egy módszert arra, hogyan ellensúlyozhatná a közúti szállítás legnagyobb előnyét. Nevezetesen azt, hogy a kamionok kisebb rakományokat mozgatnak, miközben a vasúton jellemzően hosszú szerelvényekben utazik az áru. Lehetővé tették az egy vagonrakományos szállítást, amelyben több kisebb, akár csak egy vagont megtöltő áru utazhat a síneken.

Nem térülnek meg a költségek

Ezzel a kisebb cégek kisebb szállítmányait is érdemes közút helyett vasúton továbbíttatni. Mindössze 15 vagonból álló szerelvények is útnak indulhatnak maximum 300 kilométeres távolságra. A gond az, hogy a kevesebb áru miatt a vasúti szállítás fix költségei nem terülnek szét, így drágább lehet az áru szállítása egy vagonban, mint egy kamionon.

Ennek áthidalására szolgál az 1,7 milliárd eurós támogatás, amely öt évre szól, maximum évi 320 milliós kiadással. Az Európai Bizottság megállapította, hogy a berlini vezetés joggal hivatkozik a kétféle szállítási mód költségkülönbözetére. Ezért úgy vélik, hogy állam bácsi segítsége csak kiegyenlíti a vasúti módszer versenyhátrányát a környezet védelme érdekében.

A berlini kormány közlekedési minisztere, a liberális szabad demokratákhoz tartozó Volker Wissing természetesen üdvözölte a brüsszeli döntést. Szerinte az állami támogatás világosan jelzi a jelenleg kormányzó pártok elkötelezettségét a környezetvédelem iránt, egyben a közúti forgalom átterelésével némileg tehermentesíti Németország útjait.

Trükkösnek látják a támogatást a magáncégek

A kis vasúti áruszállító cégek azonban nem ezt az oldalát látják a dolognak, hanem azt, hogy versenytársuk, a DB Cargo jár jól vele. Az állami behemót birtokolja ugyanis az egy vagonos vasúti szállítási piac 85-90 százalékát. Így ez a cég fogja zsebre tenni állam bácsi anyagi támogatásának túlnyomó részét.

A magánvállalatokat reprezentáló NEE szakmai szervezet szerint rossz üzenet ez annak tükrében, hogy a német kormány nemrégiben csökkentette a vasúthálózat használatának állami támogatását. Ez része volt a koalíciós pártok költségvetési alkujának, amelyben megkeresték a büdzsén egy alkotmánybírósági döntés után keletkezett 60 milliárd eurós lyuk betömésének forrásait.

Nem kis pénzről volt szó. A pályahasználatot korábban évente 377 millió euróval támogatta a kormány, míg az idei évtől ez 230 millió euró csökken. Ráadásul a vasúti pályát üzemeltető DB InfraGO, amely szintén a Deutsche Bahn (DB) tulajdonában van, emelte szolgáltatási díjait. Ezt is kifogásolják a DB versenytársai.

A DB Cargo üdvözölte az Európai Bizottság döntését. Úgy vélik, hogy ez jó hír az egyedi vagonrakományos szállítást kihasználó vállalatoknak és fuvarozó partnereiknek.