Banglades és Magyarország külkereskedelmi kapcsolatai finoman szólva szerények, ám talán éppen ez kínál lehetőséget a leleményes vállalkozóknak új üzletek kiépítésére. Ezzel azonban meg kell várni, amíg az országban kialakult politikai válság megoldódik.
Ha valaki megpróbálja kiguglizni, milyenek a magyar–bangladesi kapcsolatok, nem sokat talál. A MTI korabeli beszámolója szerint 2016 végén volt egy üzleti fórum, amelyre magyar és bangladesi üzletembereket hívtak meg. A helyszínen készült fotók szerint Magyarország miniszterelnöke meglehetősen kevés érdeklődő előtt tartott előadást arról, milyen lehetőségeket lát az együttműködésre.
E szerint elsősorban a “vízgazdálkodásban, a mezőgazdaságban, a gyógyszeriparban és az oktatási technológiák terén” jelenhetnek meg a magyar cégek a távoli országban. Az Eximbank 90 millió dolláros hitelkeretet nyitott a magyar és a bangladesi vállalatok együttműködésének támogatására. A budapesti kormány száz ösztöndíjat ajánlott bangladesi fiataloknak arra, hogy magyarországi egyetemeken tanuljanak.
Az online kereskedelem közeli országgá teheti a távoli Bangladest
Jellemző, hogy a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség Nyrt. Export.hu portálján idén megjelent cikk, amely a bangladesi gazdaságról szól, nem tér ki a magyar–bangladesi külkereskedelmi kapcsolatokra.
A Trading Economics statisztikai portál adatai szerint Magyarország importpartnerei között 2023-ban – 93,2 millió dollár behozatallal – nem volt az első 50-ben a dél-ázsiai ország. A magyar kivitel értéke 11,3 millió dollár volt.
Azt megtudhatjuk az Export.hu cikkéből, hogy a bangladesi ruhaipar gyökerei az 1970-es évekre vezethetők vissza. A kezdetekkor az iparág elsősorban a hazai piacra termelt, ám egy sor gazdasági reform megnyitotta az utat a globális piacra lépéshez. A bőséges olcsó munkaerő vonzotta az országba a nemzetközi ruházati márkákat.
Viszonylag új fejlemény, hogy az elektronikus kereskedelem áthidalta a földrajzi korlátokat, lehetővé téve a bangladesi ruhaiparnak, hogy könnyen elérje a globális vásárló közönséget.
A bangladesi ruhaipar előtt álló legfontosabb kihívás, hogy fenntarthatóvá kell tennie termelését. A ruházati termékek túltermelésével kapcsolatos aggodalmak egyik célpontja a tömegtermelést folytató Banglades. Emellett az országnak komoly új versenytársai támadtak olyan országok személyében, mint Vietnám vagy Törökország. Sokan Afrikát is a textilgyártás következő nagy fellegvárának tekintik.
Banglades gazdasága lefagyott a trópusi hőségben
A légi szállítási díjak megugrásához vezettek a júliusban kirobbant lázadások a bangladesi kormány ellen – adta hírül a beszállítói láncokkal foglalkozó The Loadstar szakportál. Két hét alatt nagy árukupacok gyűltek fel a szállíttatók raktáraiban, miután az ország légi szállítási kapuja, a főváros, Dakka repülőtere lefagyott.
A diáklázadás nyomán július harmadik hetében háromezer tonna kivitelre szánt áru halmozódott fel. A kormány ugyanis a demonstrációkra kijárási tilalommal, az főutak lezárásával és az internet kiiktatásával reagált.
Ahogy a világháló működése helyre állt a hónap utolsó hetére, a vállalatok útnak indították dobozaikat a repülőterekre és a kikötőkbe. Ezek raktárait azonban természetesen nem ilyen terhelésre találták ki, ami hely szűkéhez és a szállítási díjak megugrásához vezetett. Az exportőrök szerint a fuvarozók kihasználják nehéz helyzetüket arra, hogy jó magas árakkal megkopasszák őket.
A tarifák 20-25 százalékkal ugrottak meg egyik hétről a másikra
Az úti céltól függően valóban jelentősen nőttek a szállítási díjak úgy, hogy erre senki sem számított néhány héttel korábban. A légi fuvarozók az Egyesült Államokba feladott áruért kilogrammonként 7,5 dollárt kérnek szemben a belpolitikai válság előtti hat dollárral. Európába hat dollár/kilogramm a tarifa, míg a július első hetében még csak 5,20 dollár volt.
Nasir Ahmed Khan, a bangladesi szállítmányozó vállalatok szövetségének elnöke úgy véli, hogy végső soron az exportőrök szenvedik meg a magas fuvardíjakat. Akkora különbség alakult ki az indiai Kolkata (Kalkutta) és a dakkai repülőtér árai között, hogy sok cég elkerülte az utóbbi feladási pontot.
A légi szállítók, akik kapacitását a tajvani Dimerco szállítmányozási cég adatai szerint az év végéig lekötötték, nem tudtak felmentő repülőgépeket küldeni Dakkába. Ezért Khan elmondása szerint teljesen az utasszállító gépeken elérhető szabad szállítási kapacitásra kénytelenek hagyatkozni. Így napi 600-700 tonna árut tudnak repülőre rakodni.
“Szagot fogtak” az indiai versenytársak
Az indiai ruhaipari vállalatok, amelyek amúgy is növelni akarják súlyukat a világ ellátásában, lehetőséget látnak a szomszédos ország belpolitikai válságában – írta a The Loadstar másik cikkében. A kereskedelemben sok múlik azon, hogy a felek politikai stabilitása zavartalan legyen, ami jó hátteret biztosít az üzleti kapcsolatokhoz – mondta egy indiai ruhaexportáló vállalat vezetője a szakportál sajtómunkásainak.
A kész ruhák (RMG) indiai kivitele a márciusban zárult 2023/2024-es pénzügyi évben több mint tíz százalékkal zsugorodott – derült ki a ruházati kivitel támogatásra hivatott szervezet (APEC) adataiból. Az ezt követő negyedév adatai fordulatot, négyszázalékos növekedést mutattak.
Az indiai kereskedők elhúzódó válságra számítanak Bangladesben, ami visszavetheti vagy akár le is állíthatja a ruhák kivitelét. Ezzel légi szállítási kapacitások szabadulhatnak fel a hazai exportőröknek. Az optimisták még a szállítási tarifák csökkenését is belelátják a közeljövő fejleményeibe.
Eközben megugrott a Delhi Air Cargo terminálon a szomszédos országból érkező teherautók száma, ami arra késztette az APEC-et, hogy a kormány beavatkozását kérje a tranzit visszaszorítása érdekében. A nagyobb kereslet az indiai repülőtéren növeli a légi szállítási tarifákat, amit a helyi cégek is megszenvednek.
A logMASter kapcsolódó szolgáltatásai
Vasúti gyűjtő szolgáltatásaink Kínából, rövid tranzitidőkkel!
Csak néhány raklap árura lenne szüksége a kínai beszállítójától, sürgősen?
Mi 18 nap alatt behozzuk gyűjtő küldeményét Kínából és vámkezelten házhoz szállítjuk Önnek!
Keresse kollégáinkat a sales@logmaster.hu email címen!