Néhány évvel ezelőtt lehetett kapni olyan falinaptárat, amelynek hónapjain munkagépek voltak láthatók. Kissé flúgos, ám kétségtelenül egyedi ötlet volt. Elütött a megszokott kiscicás, sportautós és városképes sorozatoktól. A konténerszállító hajók legmodernebb motorjának kiemelt helyet kellett volna kapnia ebben a naptárban.
Gigantizmusnak nevezik azt a gondolkodásmódot, ami a tengeri konténerszállító vállalatokat jellemzi abbeli igyekezetükben, hogy minél több konténert hordozó hajókat építtessenek maguknak. Ez a hatékonyság javításáért folytatott verseny része, hiszen ennek fontos eszköze az egy konténerre eső mozgatási költség csökkentése
Egy nagyon nagy hajó biztonságos mozgatásához azonban nyilván ehhez illő motorokra van szükség – derült ki a Wecb Radio hírportálján megjelent tudósításból, ami a legújabb kunsztot mutatja be ezen a téren. A finn Wärtsilä RT-flex96C konténerhajó-motorról van szó, ami minden kétséget kizáróan az emberi kreativitás egyik emblematikus alkotása.
Elég annyit elárulni erről a szerkezetről, hogy magassága megegyezik egy négyemeletes házéval, hossza pedig négy autógarázséval. A hírportál lelkes bemutatója szerint ez a motor nem egyszerűen kitolta a motorfejlesztés határait, hanem egyenesen újradefiniálja azt, amit a motorokról egyáltalán gondolhatunk.
Elképzelni is nehéz azt a monstrumot, amit motor névvel illetnek
Wärtsilä RT-flex96C egészen pontosan 13,5 méterrel magasodik az emberek fölé. Hossza 26,59 méter, ami azt mutatja, hogy a mérnökök még egy ilyen dinoszaurusz méretű gépnél is szeretik centiméterben megadott adatokkal traktálni az érdeklődőket. V betű alakban elhelyezett 14 hengeréből elég egyet szemügyre venni ahhoz, hogy a kíváncsiskodók elszörnyedjenek.
A hengerek átmérője ugyanis egy méter és egy fordulatuk során 2,5 métert tesznek meg oda és vissza. A teljesítményadatok nem maradnak el a méterek keltette várakozástól. Az RT-flex96C teljesítménye 80 080 kW, nyomatéka 7 603 850 Nm, amikor a legnagyobb erővel hajtja a fölötte lévő konténerszállító óriást.
Amikor teljes gőzzel megy a motor, 102-szer fordul meg percenként, azaz másodpercenként több mint másfél fordulatot tesz meg. Ez teszi lehetővé, hogy előre tolja a világ legnagyobb, 11 ezer konténer szállítására alkalmas teherhajóját is. A motor képes egyenletes teljesítményre a legkedvezőtlenebb hajózási körülmények, azaz a nagy hullámzás és dülöngés közepette is.
Eközben napi 250 tonna üzemanyagot fogyaszt és valamivel kevesebb, mint 50 kilométer/órás sebességre gyorsítja fel a monstrumot, amelynek mélyén dübörög.
Az autómotorok eltörpülnek mögötte, nem csupán apró méretük miatt
A RT-flex96C legfontosabb tulajdonsága azonban nem az eddig felsoroltak között keresendő. Ez ugyanis hatékonysága. Nevezetesen az elégetett üzemanyag hőjének 50 százalékát képes átalakítani mozgási energiára. Ezzel eléri a belső égésű motorok legjobb hatékonysági szintjét. A hagyományos autómotorok maximum 20 és 40 százalék közötti termikus hatásfokkal képesek pöfögni.
A műszaki teljesítményen túl a hatékonyság a gazdaságosság szempontjából fontos igazán. A szállítási költségek között az üzemanyag ára nyilván nagy részt képvisel, amit egy konténerre vetítve ez a motor saját kategóriájában a lehető legalacsonyabban tart. A titok a különleges anyagok felhasználásában és a gép alkatrészeinek precíziós előállításában keresendő.
Ennek tükrében nem meglepő, hogy a World Shipping Council, a tengeri hajószállítók szakmai szervezete olyan technológiát lát a Wärtsilä RT-flex96C-ben, amelyre a tengeri szállításnak nagy szüksége van. Hatékonyságával a környezet védelmét is szolgálja, amíg az új üzemanyagok át nem veszik a fosszilis energiahordozók helyét.