Csungking (angolosan: Chongqing) városa nem tartozik a legismertebb kínai települések közé, mert nem a tengerparton vagy annak közelében fekszik, hanem a szárazföld belsejében, ám az ott élők azt vallják, hogy az Ázsia és Európa közti vasúti szállításban olyan szerepet játszhatnak, amilyet a Szuezi-csatorna játszik a tengeri összeköttetésben.
A kínai szárazföld belsejében lévő Csungking városa 32 millió lakójával akkora, hogy legnagyobb vasúti átrakói övezetét angolul Tuanjie Village-nek nevezik. E szerint olyan, mint a településen belül egy önálló falu. Ennek szorgosan tevékenykedő narancssárga daruit említi cikkének elején a South China Morning Post jellemezve az óriási város életét.
Ettől mindössze öt percnyi autóútra kék daruk egy másik vasúti kikötőben éppen déli gyümölcsöket és nyersanyagokat rakodtak, amelyek délkelet-ázsiai feladóktól érkeztek. Csungking az elmúlt évtizedben vált poros vidéki városból olyan vasúti csomóponttá, amely összeköti a világ minden égtáját. Az egyik nyugat felé vezet keletről és délről, legfőképpen Németországot célozva meg, a másik másik délre tart egészen Szingapúrig.
A csungkingiak azt mondják, a tengeri útvonalnál jobbat kínálnak
Csungkingben úgy vélik, hogy az a vasúti összeköttetés, amit immáron az egész kínai és délkelet-ázsiai régió és Európa között kínálnak gyorsabb és megbízhatóbb a tengeri kapcsolatnál. Más szóval ez a város van a középpontjában az új, szárazföldi, vasúti „Szuezi-csatornának”. A város fejlődése megmutatja, hogyan alakulhat át a világkereskedelem, ezen belül Kína gazdasági szerepe a világgazdaságban.
A geopolitikai kockázatok csökkentésének lehetőségét kínálják egészen odáig, hogy miként lehetne kihagyni az Egyesült Államokat a világkereskedelemből, ha a Trump-adminisztrációt olyan kormányok követnék, amelyek folytatnák az USA elszigetelését a világ többi részétől.
„Ázsiából Európába vasúton 10-20 nappal gyorsabban juthatnak el az áruk, mint tengeren” – mondta Liu Li-csen, a New Land-Sea Corridor Operation Company igazgatója, aki a Csungking és Délkelet-Ázsia közti szállítási útvonal fejlesztéséért felel. Ezt a folyosót a Délkelet-ázsiai Nemzetek Szövetsége után Asean Express vonalnak keresztelték.
Az első szerelvény ennek keretében Vietnámból érkezett tavaly októberben, majd némi átrakodás után folytatta útját a lengyelországi Malaszewiczébe.
Egyszerű, mint a pofon: fektessünk le síneket a világ körül
Az Asean Express vonal koncepciója egyszerű. A vállalatok a szállítmányozóik útján közvetlen megrendeléseket adhatnak fel a délkelet-ázsiai és az európai országokba, a vasúttársaság pedig megoldja a fuvarozást és az egyéb logisztikai feladatokat a végpontok között. Liu szerint minden olyan megrendelő jól jár, akinek a gyorsaság és a stabil kapcsolat a legfontosabb. Akinek az alacsonyabb ár a döntő szempont, az a tengeri szállítást választhatja.
Az Asean Express 2024. októberi indulása óta hetente járnak a szerelvényei Csungkingen keresztül. Április végéig közel 300 millió dollár értékű árut juttattak el úti céljukhoz. A szervezők abban bíznak, hogy megismételhetik az Európa és Kína között kiépült vasúti összeköttetés sikerét. Nem sietnek, hiszen példaképüknek is több évre volt szüksége 2011-es indulása után a sikerre.
Az Asian Expresst „game changernek” tekintik a város gazdasági szerepében, miután adottságai eddig nem voltak túl jók. Ezer kilométerre fekszik a kínai tengerparttól hegyes-völgyes vidéken, így eddig nem éppen Csungkinget választották a befektetők fejlesztéseikhez. Az elmúlt években azonban ez a helyzet megváltozott.
A feldogozóipari központ is helyben van a szállítási hub mellett
A város óriási koncentrált népessége és immáron jó szállítási infrastruktúrája vonzza a feldolgozóipari befektetőket. Csungkingben készült 2024-ben a világon gyártott laptopok harmada – legalábbis a város helyhatósága szerint. Az egyik kiemelkedő cég a Seres Automobile, amely a Huawei Technologies távközlési óriással és a Changan Automobile autógyártóval együtt gyárt villanyautókat a városban.
Az utóbbi összeszerelő üzeméből kikerülő autók negyede egyből az exportpiacok felé veszi az irányt vasúton. A gyár egyébként képes óránként 50 autó gyártására, azaz majdnem percenként egyre, amikor isten igazából bedurrantják a termelést.
Eközben a másik irányból, például Németországból olyan használt komputeralkatrészek érkeznek, amelyek Délkelet-Ázsia felé veszik az irányt. Menet közben Csungkingben újítják fel ezeket. A németek örülnekA délkelet-ázsiai országok örülnek, mert az új alkatrészeknél olcsóbb portékát kapnak. A csungkingiek örülnek, mert a felújítás stabil megrendelést jelent.
Természetesen a mai világban nem lehet felhőtlen az üzletelés
A Csungkingen át vezető vasúti összeköttetés nyugati ága alapvetően Oroszországon át vezet, amelyet 2023 végétől kezdve beárnyékolt a moszkvai kormány egyik szankciós intézkedése. Úgy gondolták, nem engednek át Oroszország területén olyan termékeket, amelyeket hadiipari célra is fel lehet használni. Erről azonban csak azt követően szóltak a kínai szállítóknak, hogy bevezették az intézkedést.
A végeredmény árukészletek elkonfiskálása lett elhúzódó vitákkal, ami persze az Asean Express járatait is érintette. Idén január és április között a nyugati irányba szállított áruk mennyisége 22 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól, ám az elmúlt hónapokban valamelyest javult a helyzet. A kínai kormány eközben felpörgette az úgynevezett középső szállítási útvonal áteresztőképességének növelését célzó erőfeszítéseit. Tapasztalataink szerint a szolgáltatás az utóbbi hónapokban jelentős mértékben javult, a késedelmek és a korábbi torlódások ritkábbak lettek.
A Kazahsztánon és a Kaszpi-tengeren Törökország és a Fekete-tenger felé vezető útvonal az északi vasúti és a déli tengeri folyosó között fekszik, innen származik a hivatalos neve is: Középső Folyosó (Middle Corridor). Az átrakodásokkal és bürokratikus akadályokkal járó időveszteség eddig nem tette igazán versenyképes alternatívává, ám ez megváltozhat. Végül is az északi vasúti összeköttetés sem egyik napról a másikra erősödött meg.
Az Asean Express vonal szolgáltatásai társaságunkon keresztül is elérhetők. Kérjük keresse kollégáinkat érdeklődésével itt.
A logMASter kapcsolódó szolgáltatásai
Vasúti gyűjtő szolgáltatásaink Kínából és Vietnámból rövid tranzitidőkkel!
Csak néhány raklap árura lenne szüksége a kínai vagy vietnámi beszállítójától, sürgősen?
Mi akár 18 nap alatt behozzuk gyűjtő küldeményét Kínából, Vietnámból és vámkezelten házhoz szállítjuk Önnek!
Keresse kollégáinkat a sales@logmaster.eu email címen!