Egy spanyol kikötő már a 21. század második felében jár teszt programjával

Az elektromos meghajtás legnagyobb gyengéje, hogy az akkumulátorok véges kapacitása miatt a nehéz, önjáró rakodógépek esetén nem igazán járható út. Az hidrogén-üzemanyagcellás elektromos meghajtás megoldást kínál erre, ám még gyerekcipőben jár. A valenciai kikötő úgy döntött, segít felnőni a totyogó újdonságnak.

A Fundación Valenciaport irányításával tevékenykedő konzorcium a végső fázisában jár a H2PORTS pilot projektnek, amelyben kikötői rakodógépeket üzemeltetnek hidrogén üzemanyaggal – derült ki a WorldCargo News tudósításából. Egészen pontosan egy önjáró konténeremelőt és egy rövid távú konténervontatót alakítottak át üzemanyagcellás elektromos meghajtásra.

A projekt része egy mobil hidrogéntöltő jármű is, mivel egyelőre nem volt értelme az egymástól több kilométerre tevékenykedő gépekhez olyan csővezetéket építeni, ami képes lenne továbbítani a gázt. A rendelkezésre álló forrás négymillió euró (1,6 milliárd forint). A konzorciumban a spanyol nemzeti hidrogénközpont mellett, hidrogénnel foglalkozó energiacégek, és a kanadai Ballard Power Inc. vesz részt, amely az üzemanyagcellákat szállítja.

A kísérlet üzleti oldaláról Aurelio Lázaro Chueca, a Fundación Valenciaport vezető menedzsere azt mondta, hogy a hidrogén meghajtás kevésbé függ technológiai feltételeitől, mint attól, hogy miként lehet gazdaságosan, pragmatikusan felhasználni. Összességében e két oldal úgy viszonyul egymáshoz, mint a „tyúk és a tojás” probléma, azaz egyszerre kellene megoldani mindkettőt.

A kormányoknak és az Európai Uniónak kell megtenniük az első lépést!

Megbízhatóan stabil kereslet hiányában a kikötők vonakodnak kiépíteni a hidrogénellátás infrastruktúráját. Enélkül, azaz a gáz megfelelő mennyiségének megbízható, elfogadható árú hozzáférhetősége nélkül nem tudják meghonosítani az új technológiát. Ezért van szükség a kormányok beavatkozására, illetve olyan programokra, mint az EU AFIR kezdeményezése.

A feladat a hidrogén üzemanyag szállításának kiépítése. A 2023-ban elindított AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) célja éppen az, hogy biztosítsa az alternatív üzemanyagok, így a hidrogén és az áram szállítási hálózatának kiépítését Európa országaiban. A kikötők igényei ezen belül sokfélék.

Elektromos energia iránti keresletük folyamatosan nő, ami rakodógépeik sokfélesége miatt összetett keresletet jelent. A daruk a hagyományos módon használják fel az áramot, míg a kisebb berendezések akkumulátorral működhetnek a töltésükhöz szükséges háttérrel. A hidrogén-üzemanyagcellás megoldás kiegészítő jellegű lehet az említett járművek esetén.

A valenciai projekt kevésbé szól arról, hogy ez a fajta megoldás működőképes lehet-e, hiszen világosan látszik, hogy működik. A kísérlettel inkább arra keresnek választ a szakemberek, hogy üzemeltethetőek-e a gépek gazdaságosan ezzel a módszerrel. A verdiktet a program végén, decemberben mondhatják ki.

Lassan két éve jönnek-mennek a kikötőben a hidrogén meghajtású járművek

Lázaro elárulta WorldCargo Newsnak, hogy a kikötő 2018-ban kezdte el vizsgálni a hidrogén üzemanyag felhasználásának lehetőségeit. A konténereket mozgató gépek energiaellátásához ez a megoldás tűnt megfelelőnek. A valenciai kikötőben évente ötmillió TEU-t kezelnek, amit karbonsemlegessé akarnak tenni. Ehhez a következő években a jelenlegi 14 MW-os áramellátási kapacitást 90 MW-ra növelik.

A hidrogén meghajtású önjáró konténeremelő 2024 januárja óta áll szolgálatban. A gép 45 kW teljesítményre képes üzemanyagcellákkal rendelkezik. Tankjában 30 kilogramm hidrogént képes tárolni, amiből egy hatórás műszakban 15-20 kilogrammot használ fel. Az üzemanyagcellák állandó teljesítményen működve egy akkumulátort töltenek, amely biztosítja a motorok áramellátását.

Az egyéves tesz alatt nagyjából ötezer órányi tapasztalatot szereznek géppel. Annyi már látszik, hogy a rakodó éves fogyasztása 128 ezer kilogramm körül alakulhat, háromezer órás használattal és 16 liter/órás üzemanyag-fogyasztással számolva. Az üzemeltetési költség jelenleg magasabb egy dízelmotoros rakodóénál, ám a jármű magas beszerzési költségét később kompenzálhatja, ha a hidrogén olcsóbbá válik. Így csökkenhet a gép birtoklásának ára.

A mobil utántöltő kényszermegoldás, de legalább zöldhidrogént szállít

A négykerék-meghajtású konténervontató hibrid rendszerrel üzemel. Az elektromos energiát alapvetően akkumulátoraiból nyeri, az üzemanyagcellás megoldás akkor lép működésbe, amikor a jármű a legnagyobb terhelés alatt dolgozik. Így az üzemanyagcellák alapesetben csak arra szolgálnak, hogy áramot töltsenek az akkumulátorba.

A rakodást segítő két jármű nem hagyhatja el telephelyét, ám öt kilométer távolságra van egymástól. Így a hidrogénszállító csőhálózatot egyelőre egy újratöltő jármű helyettesíti, amely a Valenciától 200 kilométerre lévő Tarragonában előállított zöldhidrogént szállít a gépek utántöltéséhez. Alacsony nyomású tartályainak kapacitása 180 kilogramm, a járművek feltöltése a gázzal 10-15 percig tart.

Az újratöltést rigorózus protokoll szerint végzik, mivel a hidrogén könnyen robbanó gáz. Az áramlás során felmelegszik, így biztosítani kell, hogy hőmérséklete ne haladja meg a 80 Celsius-fokot. A személyzet különleges képzésben részesül. A töltés 12 méter sugarú körében nem lehet elektromos berendezés és bármilyen beépített rendszer legyen is ott, speciális minőségbiztosítással kell rendelkeznie.

Lázaro beszámolója szerint a tesztben részt vevő eszközök várakozásaiknál kevesebb hidrogént fogyasztanak. Hosszabb távon alkalmasak lehetnek a dízel meghajtású gépek leváltására. A legnagyobb kihívás a kellő hidrogénellátás biztosítása. A kikötő még nem döntötte el, hogy folytatja-e a programot a jelenlegi teszt decemberi lezárása után.

logMASter logo 0903
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.