A szállítási ágazat cégeit kétszeresen sújtja … 2. rész: A deglobalizáció

USA, Russia, China
A szállítmányozási, fuvarozó és logisztikai vállalatokat közvetlenül és közvetetten is sújtja, hogy az Ukrajna és Tajvan körül kialakult geopolitikai feszültségek váltak a legidegesítőbb jelenségekké a világpolitikában és a világgazdaságban.

Ha a feszültségek úgy nőnek tovább, ahogy az elmúlt időszakban erősödtek, az beindíthat egy olyan folyamatot, ami éppen ellentétes az elmúlt három évtized erőteljes globalizációjával. Magyarán elindulhat egy határozott deglobalizáció.

A közvetlen gond, hogy a szállítással foglalkozó nyugati cégek az ukrajnai háború miatt kerülik az Oroszországon át vezető kedvező vasúti szállítási útvonalat, illetve egy tajvani katonai konfliktus nyomán leállhatnak Kína és világ többi része közötti tengeri szállítások. A közvetett gond pedig az, hogy a cégek óvatossá válása érintheti szállítási megrendeléseiket is – derült ki cikkünk első részéből.

A világ vállalatai 2023 júliusában a geopolitikai feszültségeket tartották a tevékenységüket fenyegető legjelentősebb kockázatnak – írják az Oxford Economics gazdaságkutató intézet friss felmérésének készítői. Jelentésüket a CNBC idézte. A cégvezetők több mint 60 százaléka úgy véli, hogy nagyon komoly ez a kockázat.

A felmérésben a harmadik legtöbbet említett kockázat volt a deglobalizáció lehetősége. A válaszadók 23 százaléka nagyon komoly veszélynek tartja ezt. Nem kétséges, hogy ebben a csoportban nagy súllyal szerepelnek a szállítási ágazat vállalatai, ugyanis a globalizációból fakadó, bővülő világkereskedelem nagy keresletet teremtett a szolgáltatásaikra. Ez visszaszorulhat.

A pozitív meglepetések között a menedzserek 25 százaléka említette azt a lehetőséget, hogy a világ nagy jegybankjai, élükön az amerikai Feddel a vártnál korábban adják fel az elmúlt két év szigorú monetáris politikáját. Magyarán viszonylag hamar áttérnek a kamatemelésekről a kamatcsökkentésekre.

Kifogyott a gőz a világgazdaság lokomotívjából.

Azt viszont szomorúan könyvelték el a menedzserek, hogy a kínai nyitás, azaz a merev járványellenes intézkedések feladása nem hozta el azt a gyors fellendülést az ottani gazdaságban, amit reméltek. Az Oxford Economics áprilisi felmérésében még a válaszadók 19 százaléka remélte, hogy Kína talpra állása felpörgeti a világkereskedelmet – és ezzel a szállításokat is –, míg a júliusi jelentés szerint már csak tíz százalékuk bízik ebben.

A Nemzetközi Valutaalap legfrissebb világgazdasági jelentése szerint a kínai ingatlanszektor gyengesége áthatja az egész gazdaságot. Fékezi a befektetéseket, a külföldi vállalatok termékei iránti importkeresletet és hozzájárul ahhoz, hogy a fiatalok körében magasra szökött a munkanélküliség. Ebben a korcsoportban 2023 májusában majdnem 21 százalék volt a munkanélküliségi ráta.

Első hallásra meglepően optimista véleményt fogalmazott meg a CNBC tévéstúdiójában vendégeskedő Beat Wittmann, a német Solutio AG tanácsadó cég elnökhelyettese. Szerinte Vlagyimir Putyin orosz és Hszi Csin-ping kínai államfő tanulhatna török kollégájuk Recep Tayyip Erdogan rugalmasságából.

Ezzel arra célzott, hogy Erdogan Törökország és az EU csatlakozási tárgyalásainak felújítását szabta feltételül cserébe azért, hogy Ankara támogassa Svédország NATO-belépését. Ezzel új elemet vitt az egész kelet-európai geopolitikai felfordulásba.

Ha előbb Ukrajna majd Törökország az EU tagja vagy majdnem tagja lesz, azzal Európa gazdasági és katonai ereje új szintre emelkedhet. A térség belső és külső kereskedelme is erősödhet a szállítással foglalkozó vállalatok nagy örömére.

Legyen igaza! – mondaná erre Rémusz bácsi. – Ez a holnapután. És a holnapot hogyan éljék meg az európai vállalatok?

A logMASter kapcsolódó szolgáltatásai

Vasúti gyűjtő szolgáltatásaink Kínából, rövid tranzitidőkkel!

Csak néhány raklap árura lenne szüksége a kínai beszállítójától, sürgősen?
Mi 18 nap alatt behozzuk gyűjtő küldeményét Kínából és vámkezelten házhoz szállítjuk Önnek!

Keresse kollégáinkat a sales@logmaster.hu email címen!