A szállítási ágazat cégeit kétszeresen sújtja az ukrajnai háború – 1. rész

USA, Russia, China
Szabályos fordulatot vett a vállalatok vélekedése, ezen belül a szállítási ágazat cégeinek gondolkodása arról, mit tartanak tevékenységük szempontjából a legnagyobb kockázatnak. Az év elején is rendesen be voltak rezelve, de messze nem annyira, mint a nyár közepén.

A szállítási ágazat vállalatai akkor a hitelek drágulását, illetve a pénzügyi világválság lehetőségét tartották a legnagyobb veszélynek, amivel számolniuk kell. Július közepén azonban már egy jóval hosszabb távra ható csapással, a geopolitikai feszültségek erősödésével számoltak – idézte a CNBC az Oxford Economics gazdaságkutató intézet friss felmérését. A Global Risk Survey címen publikált jelentést 127 vállalat megkérdezésével készítették 2023. július 6. és 27. között.

Az áprilisi és júliusi felmérés eredményei közti eltérés azt mutatja, hogy az üzleti vállalkozások vezetőinek idegeit borzoló körülmények lényegesen megváltoztak – összegezte a tanulságokat Jamie Thompson, a kutatóintézet makrogazdasági előrejelzésekkel foglalkozó osztályának vezetője, a friss felmérés egyik szerzője.

A megkérdezett vállalatok menedzsereinek 36 százaléka véli úgy, hogy a geopolitikai szkanderezés, azaz az ukrajnai háború miatt elmélyült orosz-NATO szembenállás és a Tajvan körüli kínai–amerikai kardcsörtetés fenyegeti leginkább a cégét.

Satuba került a szállítási ágazat.

A szállítási-logisztikai ágazat vállalatait ez a változás kétszeresen érinti. Egyrészt megvannak a saját problémáik. Az ukrajnai háború miatt a nyugati szállítmányozó és fuvarozó cégek kerülik a Kína-Európa összeköttetés leggyorsabb útvonalát, az Oroszországon átvezető vasúti szállítást. Ez már most károkat okoz nekik. A tajvani konfliktus még rosszabb, hiszen a kínai tengeri szállítási útvonal megszakadásával fenyeget, aminek következményeibe jobb bele sem gondolni.

Másrészt a feldolgozóipari vállalatok idegessége befolyásolhatja szállítási megrendeléseiket, ami a kereslet oldaláról rombolhatja a szállítmányozási, fuvarozási és logisztikai cégek üzletét.

Az Oxford Economics felmérésében megszólaló cégvezetők jelentős rövid távú kockázatot látnak a magas inflációban is, ám a korábbinál jobban bíznak abban, hogy ez fokozatosan lecseng. Ezzel rossz elmékké válhatnak az elmúlt két év őrült drágulásai. (Feltéve persze, hogy a geopolitikai konfliktusok vesznek valamilyen végzetes irányt. Végül is atomhatalmak „szórakoznak” a békésen üzletelni akaró cégek üzleti környezetével.)

Lecsengtek a bankrendszer megingásával kapcsolatos félelmek, amelyek 2023 tavaszán három kisebb amerikai bank csődje miatt elég erősek voltak.

Kiderült, hogy valóban a tech vállalatoknak kiszolgáltatott pénzintézetekről volt szó, amelyek nem a hagyományos banki modell szerint működnek. Nem betéteket gyűjtenek hitelezés céljából, hanem főként a startupok befektetési tőkéjét kezelik. Ez egyszer csak lippiti-klippiti elfogyhat, ha elapad a cégek támogatása, bedöntve a velük foglakozó bankokat is.

Cikkünk következő részéből kiderül, hogyan látják hosszabb távon a cégvezetők a vállalatuk tevékenységét befolyásoló legjelentősebb kockázatokat. A kulcsszó a deglobalizáció.

A logMASter kapcsolódó szolgáltatásai

Vasúti gyűjtő szolgáltatásaink Kínából, rövid tranzitidőkkel!

Csak néhány raklap árura lenne szüksége a kínai beszállítójától, sürgősen?
Mi 18 nap alatt behozzuk gyűjtő küldeményét Kínából és vámkezelten házhoz szállítjuk Önnek!

Keresse kollégáinkat a sales@logmaster.hu email címen!