A bolygó örül, a szállítmányozók kevésbé – újabb EU-s szabály lép életbe

A szállítási ágazat, ezen belül elsősorban a tengeri szállítások karbonmentessé tétele elkerülhetetlenül meg fogja drágítani a fuvarozást. Ezen keresztül növelni fogja a szállítmányozási és a logisztikai ágazat költségeit. A nagy talány az, mit szólnak ehhez a vásárlók.

Nem kérdés, hogy árfelhajtó hatása lesz a szén-dioxid-kibocsátás visszaszorításának az egész szállítási ágazatban. Ez azzal kezdődik, hogy 2024 elejétől életbe lép az Európai Unió szabályozása, ami karbonadót vet ki a tengeri hajók szén-dioxid-kibocsátására – derült ki abból az interjúból, amit Bertrand Chen, a Global Shipping Business Network tanácsadó cég vezérigazgatója adott a CNBC-nek.

Ezt az adót a tengeri fuvarozó vállalatok fogják fizetni az európai kikötőkbe érkező hajóik kipufogógázai után. Ezért sürgősen tenniük kell valamit hajóik szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére.

Ennek költsége végül a fogyasztón fog lecsapódni, amiért cserébe csak azt a jó érzést kaphatják, hogy ezek a böhöm nagy tengeri járművek kevésbé terhelik a Föld légkörét szén-dioxid-kibocsátásukkal. A nettó nyertes a bolygó lehet, és vele a rajta lakó jövő nemzedékek.

Az EU Emissions Trading System (ETS) rendszere eddig a bányaipart és a légi közlekedést érintette. Célja, hogy költségessé tegye a szén-dioxid-kibocsátást a legnagyobb szennyező iparágaknak.

Chen szerint a szállítási ipar egyes befektetői elkezdték metanolt fogyasztó hajók fejlesztésébe forgatni a pénzüket, miután ezt az üzemanyagot elő lehet állítani tiszta energiával. Más kérdés, hogy nem csak a megfelelő motorok vagy átállított motorok hiányoznak, hanem a kellő mennyiségű metanol is. Más befektetők egyelőre kivárnak, mielőtt pánikszerűen költeni kezdenék a pénzüket az újításokra.

A végfelhasználók talán hajlandók többet fizetni az árukért, ha azokat üvegház hatású gázok kibocsátása nélkül szállítják el nekik. Ami azt illeti végül kénytelenek lesznek, ha nem csempészárut vesznek. Természetesen bizonyítékot akarnak majd látni arra, hogy ez valóban így történt, mert nagy a kockázata annak, hogy némi greenwashinggal jól átverik őket.

Talán a jogi és pénzügyi dokumentumok hozzáférhetővé tétele a blockchain módszerével segíthet, de az ellenőrzést persze nem a fogyasztók fogják elvégezni. Szükség lehet megbízható minősítő vállalatok létrehozására vagy a minőségbiztosítás kiterjesztésére. Ezek adhatnak kellő garanciát arra, hogy egy fuvarozó vagy szállítmányozó vállalat éppen annyira zöld, amennyire ezt állítja magáról.