Légi vontatással akarják elfelezni a légi szállítás üzemanyag-fogyasztását

Egy régi technológia, a második világháborús légi desszant akciókból és a sport világából ismert vitorlázó repülés új hasznosításával kísérletezik egy amerikai vállalat – derült ki a The Loadstar magazin cikkéből. Az Aerolane munkatársai úgy vélik, hogy 65 százalékkal lehetne csökkenteni a légi szállítás átlagos üzemanyag-felhasználását cargo vitorlázó repülők használatával.

A gépek a közutak nyerges vontatóinak mintájára motoros repülők után kötve érnék el utazó magasságukat, majd onnan vitorlázva érhetnének földet. A feltételes mód annyiban indokolatlan, hogy a fejlesztő cég egy ideje teszteli újítását az amerikai légierő egyik bázisán Texasban. A tervek szerint az első teherszállító vitorlázó repülőket már 2025-ben leszállíthatják megrendelőiknek. Ehhez persze meg kell szerezni a légügyi hatóság (FAA) engedélyét.

Az Aerolane 11,5 millió dollár kezdeti finanszírozási forrást szerzett első körben egy három tonna szállítási kapacitású, kisebb légi jármű kifejlesztéséhez. Céljuk az, hogy építsenek egy tíz tonna áru szállítására képes változatot is.

A vállalat PR-osai sokáig tudják sorolni a szállító vitorlázó repülők előnyeit. Először is rugalmasabbá tehetik a cargovállalatok kapacitását. Ez arra is igaz, hogy a szállítmányok nagyságától függően indíthatnak “utánfutóval” vagy anélkül járatokat, illetve arra is, hogy a motor nélküli, olcsóbb vitorlázó flottával növelhetik szállítási képességüket.

légi vontatással

A vitorlázó repülők emellett nagyobb szárnyuknak köszönhetően hatékonyabbak, mint a motoros repülőgépek. Jobb a siklóarányuk, mint azoknak. Lekapcsolás után még közel száz kilométert megtehetnek fokozatosan süllyedve, míg a motoros gépek nem egészen 30 kilométerre juthatnak el így repülve.

A vontató gépek ugyan többet fogyasztanak, de a rakomány súlyára vetítve jóval kisebb az üzemanyag-felhasználás, mintha egy motoros repülő helyett kettő indulna. Emellett a madarak „V” alakú repülését utánozva a vontatott légi jármű kihasználhatja a vontató mögötti kisebb légellenállást, ami jót tesz az utóbbi fogyasztásának.

Az Aerolane mérnökei hasonlónak tartják a vitorlázó repülők hatását a fogyasztásra a lassúbb hajózáshoz, amikor a viszonylag kisebb sebességcsökkenés nagyobb üzemanyag-megtakarítást hoz.

Összességében úgy vélik, hogy megoldásuk a hidrogénnel és az akkumulátorról meghajtott repülőgépekéhez hasonló csökkenést hozhat a károsanyag-kibocsátásban, miközben a vitorlázó repülők vontatása kipróbált technológia, ami készen a rendelkezésünkre áll. A második világháborúban desszantos katonákat, illetve esetenként 7-8 tonnás tankokat is szállítottak ilyen módon.

“Nem teszünk mást, mint hogy leporolunk egy bizonyítottan működő technológiát a repülés történetéből – foglalta össze a cég filozófiáját Todd Graetz, az Aerolane társalapítója. – Persze hozzáigazítjuk ezt a modern technológiákhoz, de a dolog messze nem olyan radikális újítás, mint amire sokan gondolnak.”