Az Izrael és a Hamász iszlamista szervezet között létrejött tűzszüneti megállapodás mellékhatásaként javul a Vörös-tengeri hajózás biztonsága. A húti lázadok a békekötéshez kötötték támadásaik megszüntetését a Jemen partjai előtt haladó kereskedelmi hajók ellen. A helyzet bizonytalan, de biztató.
A Szuezi-csatornák üzemeltető cég teljes erőbedobással készül arra, hogy a vörös-tengeri hajózás biztonságossá válásával újraindulhasson a kereskedelmi hajózás a fontos tengeri átjárón – idézte a Suez Canal Authority (SCA) tájékoztatóját az Offshore Energy hírportál. A csatorna feletti sötét felhők feloszlóban vannak – mondta Ossama Rabiee, az SCA elnök-vezérigazgatója.
A cégvezető „pozitív jelzéseket” lát arra vonatkozóan, hogy hamarosan helyreállhat a hajózás a csatornán. Vállalata január végén értesítette a tengeri fuvarozással foglalkozó cégeket és a logisztikai szakmai szervezeteiket, hogy a Szuezi-csatorna majdnem teljesen felkészült a normális tranzitigények kiszolgálására.
Rabiee elárulta azt is, hogy a francia CMA CGM konténerszállítási óriásvállalat hajóinak egy része az EPIC navigációs szolgáltatást igénybe véve január végén elkezdte tesztelni a hajózás lehetőségét Dél-Ázsia és Európa között. További jele az enyhülésnek a térségben, hogy a hútik elengedték azt az autókat szállító hajót, amelyet még 2023 novemberében foglaltak le. Ennek része, hogy a hajó 25 fős személyzetét átadták az ománi hatóságoknak.
A nagy konténerszállítók készülnek a nagy visszatérésre
Egy január utolsó napjaiban tartott tanácskozáson Tariq Zaghloul, a CMA CGM egyiptomi és szudáni részlegének vezetője jelezte, hogy alig várják már a térség stabilitásának rendeződését. Eközben az SCA valójában a vörös-tengeri válság ideje alatt sem szüntette be tevékenységét. Azzal volt elfoglalva, hogy a minimálisra csökkentse a vörös-tengeri blokád káros hatásait.
Ennek szellemében olyan új navigációs és egyéb szolgáltatásokat ajánlanak, amelyek korábban nem álltak a teherhajók rendelkezésére. Ezek közé tartozik tengeri mentés támogatása, a szennyezettség ellenőrzése, a hajókarbantartás és -javítás, illetve az üzemanyag-felvétel.
Rabiee felhívta a figyelmet arra, hogy felpörgették a csatorna déli részének korszerűsítését, ami biztonságosabbá teszi a csatornának ezt a részét. Emellett a korábbinál jobban felkészültek a rendkívüli helyzetek kezelésére, hogy azok lehetőleg ne okozzanak fennakadást a Vörös- és a Földközi-tengert összekötő vízi út hajóforgalmában.
Érezhetően hosszabb, mélyebb és szélesebb lett a Szuezi-csatorna
A déli szektor fejlesztésének egyik eleme az volt, hogy keleti irányban negyven méterrel kiszélesítették és 22 méterre mélyítették a vízi utat. A bővítési tevékenység eredményeképpen a Szuezi-csatorna hosszúsága 72 kilométerről 82 kilométerre nő.
Emellett a korszellemnek megfelelően előreléptek „zöld csatorna” tervük megvalósításában. is. Ennek megfelelően környezetbarát tengeri járműveket vásároltak. Ezek közül jó pár bioüzemanyaggal üzemel. A hajózást irányító létesítményeket alternatív forrásból származó elektromos energiával látják el. Javítottak a tengeri hulladék kezelésén is.
A növekvő forgalom reményében számos új kisebb hajót, köztük több funkciós tolóhajókat szereztek be, amelyek jelenleg gyártás alatt állnak. Később csatlakozhatnak az SCA több mint 140 hajóból álló flottájához a nagy konténerszállítók és tankerek kiszolgálásában. Az új tengeri járművek közül az elsők már 2025 első negyedévében szolgálatba állhatnak.
A következő hónapok kritikus pontja lehet a helyzet rendeződése
Jelentős változásokat hozhat 2025 eleje a világ ellátási láncaiban – írta a Dimerco szállítmányozási vállalat, a logMASter Kft. tajvani partnere helyzetelemzésében. A két legfontosabb tényező egyike természetesen az Egyesült Államok új kormányának kereskedelempolitikája, a másik a Közel-Keleten aláírt tűzszünet.
Az elemzés szerint kulcsfontosságú kérdés, hogy visszatér-e a hajóforgalom a Szuezi-csatornán a háború előtti szintre. Ez két-három héttel rövidítené le az Ázsia és Európa között közlekedő konténerszállító hajók menetidejét. A szakértők szerint a tengeri fuvarozó cégek várhatóan óvatosan terelik majd vissza a forgalmukat a hagyományos útvonalra.
Tesztelni fogják annak biztonságát, ami összefügghet azzal, hogy a tűzszünet mennyire lesz sérülékeny. Ennek tükrében a Dimerco elemzői az első negyedév végére, a második negyedévre várják a forgalom visszatérését a rendes kerékvágásba. Ha ez nem jön össze, akkor várakozásuk szerint a hosszú távú szerződések alapján kialkudott fix szállítási tarifák magasabbak lehetnek 2025-ben, mint 2024-ben voltak.
Az Ocean Alliance szövetség (COSCO Shipping, OOCL, Evergreen Line, CMA CGM) új szállítási hálózatot indít áprilisban az Ázsia–Európa útvonalon. Az OOCL tájékoztatása szerint figyelembe veszik mind az Afrika megkerülésével járó, mint a Vörös-tengeren és a Szuezi-csatornán át vezető hajózási lehetőségeket. Az előbbit tartják napirenden, ameddig az utóbbi esetén bizonytalan a helyzet.
A logMASter versenyképes szolgáltatása Távol-Keletről
Vasúti gyűjtő szolgáltatásaink Kínából, rövid tranzitidőkkel!
Csak néhány raklap árura lenne szüksége a kínai beszállítójától, sürgősen?
Mi 18 nap alatt behozzuk gyűjtő küldeményét Kínából és vámkezelten házhoz szállítjuk Önnek!
Keresse kollégáinkat a sales@logmaster.eu email címen!