Jövőre már több száz „kísértet” kamion jelenhet meg az utakon egyelőre az Újvilágban

Lépeget előre az autonóm közúti szállítás úttörője, az Aurora az autonóm vezetési technológiájának fejlesztésében. A cél, a vállalat nyereséges működése még nagyon messze van. Ahhoz, hogy Miamiból Kaliforniába fuvarozzanak, a „szellem” kamionoknak éjszaka és esőben is képesnek kell lenniük az úton maradni.

Jövőre el kell jutni arra a szintre, hogy megnyíljon az Aurora kamionjai előtt az Egyesült Államok „Sunbeltnek” nevezett közlekedési folyosója, amely összeköti az ország két óceáni partvidékét. Ezt a célt tűzte maga elé a vállalat, amely márciusban indította el vezető nélküli szállítási szolgáltatását – árulta el a TechCrunch technológiai hírportálnak Chris Urmson, a vállalt innovációért felelős vezetője. A tőzsdén jegyzett cég a napokban számolt be befektetőinek az idei második negyedévben elért eredményeiről. Ebből kiderült, hogy három önvezető teherautója járja az utakat szállítási megrendeléseket teljesítve a texasi Dallas és Houston között. Összesen 20 ezer mérföldet (32 ezer kilométer) tettek meg önvezető üzemmódban június végéig. Ezeknek a kamionoknak a vezetőfülkéjében egy ember utazik „megfigyelőként”. Az Aurora közlése szerint nincsenek operatív teendői vagy akár beavatkozási feladatai. A vállalat létrehozott egy terminált az Arizona államban lévő Phoenixben, ami már az észak-amerikai kontinenst átszelő útfonal kiépítésének egyik lépése – derült ki a cégvezetés e-mailjéből. Az említett két város közötti 15 órás utakat a Fort Worth-i központból induló kamionok teszik meg a Hirschbach és a Werner vállalatok megrendeléseit teljesítve. Az előbbi egy fagyasztott termékeket szállító fuvarozó cég, az utóbbi könnyű építőipari berendezésekkel látja el az építkezéseket. Az Aurora bázisai öt-tíz mérföldes távolságban vannak a főutaktól, így a járműveiknek képesnek kell lenniük autonóm módon megtalálni és érinteni ezeket.

A következő nagy lépés az éjszakai vezetés lesz

Az önvezető kamionok egyelőre nem közlekedhetnek a közutakon éjszaka. Ha ezt a hiányosságukat sikerül ledolgozni, az új szintre emelné használhatóságukat. Az Aurora következő célja ezért az, hogy megszerezze autonóm teherautói éjszakai közlekedési engedélyét az autópályákon és a főutakon. Ezzel két legyet üthetnek egy csapásra. Egyrészt jóval hosszabb utakat tehernek meg egy huzamban, másrészt átléphetik a teherautó-vezetők munkavédelmi korlátait. A sofőrök maximum 11 órát vezethetnek egy 14 órás időszak alatt, és ezt nem tehetik meg az egymás követő napokon. Emellett tíz órát kell pihenniük a hosszú utak után. „Az emberek korlátozott távolságot tehetnek meg, a 600 mérföld (1000 kilométer) már komoly teljesítményt jelent két pihenőidő között” – mondta Urmson a TechCrunchnak adott interjújában. Vállalatának az a célja, hogy Miamiból Kaliforniába vállaljon szállításokat megspórolva a sofőrök leállási idejét.

Meg fogják oldani az autonóm teherautók közlekedését esőben is

Urmson műszaki vezetőhöz illően el van ragadtatva vállalta egyedi nagy távolságú lidar technológiájától, amely lézeres pásztázással térképezi fel a járművek környezetét. Az Aurora esetén több mint 450 méterrel „lát” a kamionok elé a sötétben is. Képes felismerni a gyalogosokat, más járműveket és az úton lévő tárgyakat, például más teherautókról leesett törmeléket. A cég állítása szerint 11 másodperccel korábban vesz észre bármely akadályt, mint a sofőrök. Az Aurora 2017-es alapítása óta két lidarral foglalkozó vállalatot vett meg 2019-ben és 2021-ben, hogy ebben a technológiában olyan szintre emelje tudását, ami megbízhatóvá teszi önvezető technológiáját esőben is. Az év végére meg akarják szerezni a hatóságoktól önvezető teherautóik közúti közlekedési engedélyét éjszaka és esőben is – árulta el Urmson. Enélkül nem igazán sanszos a Sunbelt egész hosszának bejárása egy lélegzetvétellel, mert út közben valahol biztosan esik az eső. A műszaki főnök állítása szerint tesztkörnyezetben járó járműveik gond nélkül használhatók esőben is. Jelenleg egyébként az egyetlen üzleti alapon bejárt Houston–Dallas járatokon az esőt érzékelő önvezető teherautók lekormányozzák magukat az útról. Parkolva várják meg, amíg meg nem érkezik a felmentő csapat, amely kivezeti őket szorult helyzetükből.

A jövő év hozhat egyfajta áttörést az önvezető teherautózásban

„Az idei év arról szól, hogy felépítsük azt a technikai eszközkészletet, ami lehetővé teszi, hogy az önvezető teherautók úgy közlekedjenek, ahogy azt elvárjuk tőlük” – mondta Urmson. A következő lépésben fel akarják skálázni szolgáltatásukat részben a lehetséges legnagyobb megtett távolságot, részben a kamionok számát illetően. Az Aurora tervei szerint 2025 végén már tucatszám járnak majd az önvezető teherautók Amerika útjain, 2026-ban pedig több százra emelkedhet a számuk. Mindez annak lesz köszönhető, hogy éjjel-nappal, száraz időben és esőben is megállás – legfőképpen pihenőidők – nélkül róják majd a mérföldeket. Az előrelépésre nagy szüksége van a vállalatnak, mert tőzsdei befektetői azt várják, hogy belátható időben belül nyereséget termeljen. Ettől egyelőre messze vannak. A második negyedéves beszámoló szerint a cég árbevétele egymillió dollár volt, amihez 201 millió dollár nettó veszteség társult.

Amennyiben érdekli kedvező árazású raktározási és/vagy fulfillment szolgáltatásunk, kérjük, hogy keresse munkatársainkat a megadott elérhetőségeken vagy egyszerűen írjon egy e-mailt ide sales@logmaster.eu !

logMASter logo 0903
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.