A világ köszöni szépen, elég jól megvan az USA nélkül, de a Kína–USA szállítások leálltak

Az Ázsián belüli kereskedelemnek köszönhetően a tengeri szállítási ipart nem ütötték ki Donald Trump amerikai elnök új vámjai, ám az Egyesült Államok és Kína közötti áruforgalomra úgy hatottak, mintha egy dömpernyi bazaltkockát borítottak volna rájuk. Egy korábbi jó hír helyébe, rossz lépett: a Szuezi-csatorna felé vezető út idén nem válik járhatóvá.

A világ tengeri szállítási útvonalain várhatóan megrakott konténerszállító hajók fognak közlekedni 2025-ben – idézte a DHL friss előrejelzését a Freight Waves hírportál. A logisztikai ipar egészének nehezebbé váló gazdasági környezettel, geopolitikai feszültségekkel és a hajótársaságok viszonyrendszerének átalakulásával kell megküzdenie.

A világgazdaság 2025-ben a jelenlegi előrejelzések szerint 2,5 százalékkal bővülhet. Ha teljesül a prognózis, akkor is ez lesz a leggyengébb év 2009 óta, leszámítva a covid alatti visszaesést. Az amerikai kontinens országaira vár a legkisebb növekedés. Ezen belül az USA gazdaságával kapcsolatos előrejelzés kétszázalékos növekedést tartalmaz. Kanada GDP-je 1,8 százalékkal Mexikó bruttó hazai terméke 0,6 százalékkal araszolhat feljebb.

A tengeri konténerszállítás tavaly még 7,7 százalékkal bővült. Ez főként az ázsiai–csendes-óceáni régión belüli szállításoknak volt köszönhető. Kína vezette a konténerkereskedelem bővülését. A DHL szakértői 2025-re is növekedést várnak, mégpedig nem is jelentéktelen, 4,3 százalékos bővülést. Az ázsiai–csendes-óceáni régió növekedése fogja hajtani a kereskedelmet.

Az erős kezdést nem követte további erősödés, de még nem reménytelen a helyzet

Ami a Kína és az Egyesült Államok közti kereskedelmet illeti, az irracionális magasságba, 100 százalék fölé emelkedett vámtarifák lehűtötték a szállítási keresletet – derült ki egy másik előrejelzésből, amit a Vizion tanácsadó cég készített. Ebből is a Freight Waves hírportál idézett adatokat.

Az amerikai import 20 százalékkal esett vissza januári csúcsához képest, bár ennek ellenére még mindig 30 százalékkal magasabb, mint 2024 első negyedévében. Először megugrottak a vámok bevezetése előtti időszakra szervezett szállítások, majd a helyzet egyre bizonytalanabbá válásával visszaestek. Március utolsó és április első hetében „tarifasokk” hullámzott végig a tengeri fuvarozáson.

  • A húszlábas konténerek bérlése 49 százalékkal esett vissza.
  • Az Egyesült Államok importja 64, exportja 30 százalékkal csökkent.
  • Az USA kínai importja 64, Kínába irányuló exportja 36 százalékkal hanyatlott.

Ami az érintett termékek összetételét illeti, nincs meglepetés. A keresleti és egyéb gazdasági sokkokra legérzékenyebb ruházati termékek, textíliák hasaltak el a leginkább. A viszonossági tarifák 90 napos elhalasztásának köszönhetően az USA és Délkelet-Ázsia között magához tért a kereskedelem, és ezzel a fuvarozás, ám mivel Trump ideiglenes „kegyelme” nem érinti Kínát ezen a fronton tovább dúl a vámháború.

Egy jó hírrel szemben áll egy rossz hír

A jó hír az, hogy a logisztikai ágazat felhorkanása valahogy eljutott a Fehér Ház falain belülre, ezért elhalasztották azt a nehezen magyarázható intézkedést, miszerint minden Kínában gyártott hajóra extra kikötői díjat vetettek volna ki az USA kikötőiben, függetlenül attól, milyen zászló alatt, milyen nemzetiségű cég üzemeltetésében hajóznak.

Ez minden egyes kikötésnél 1,5 millió dollár kiadást okozott volna a fuvarozóknak, ráadásul azokat a cégeket is megbüntették volna, amelyek kínai gyártóktól rendeltek új hajókat. Szakértők szerint ennek a döntésnek nagy hatása lett volna a tengeri szállítási költségekre. Persze ha mégis bevezetik az új szabályokat, akkor a kár nem marad el.

A rossz hír az, hogy a Vörös-tenger–Szuezi-csatorna útvonal a korábbi várakozásokkal szemben idén már várhatóan nem válik biztonságossá. A törékeny gázai tűzszünet megborulása és az amerikai haditengerészet támadásai a jemeni húszik állásai ellen azt a választ szülik, hogy hogy a terrorszervezet bármikor rakétát vagy drónt indíthat a Jemen partjai előtt haladó konténerszállító hajókra.

Ágazati fejlemények is befolyásolják a szállítási költségeket

A frissen alakuló tengeri fuvarozói szövetségek árnyékában egyelőre növekedett a blank sealing. A cégek igyekeznek feszesen tartani kapacitásaikat, hogy magasak maradjanak a szállítási tarifák. Emellett kikötői tumultus okoz problémát. Elsősorban Európa északi felén alakulnak ki dugók a kikötők bejárata előtt. A kontinens északi és déli részén együtt április elején 935 ezer TEU-nak megfelelő cargo várakozott behajózásra a kikötőknél.

További ágazati tényező, ami befolyásolja a szállítási árakat, a hajógyárak betelt rendelésállománya. Az építés alatt lévő és arra váró hajók összes kapacitása meghaladja a kilencmillió TEU-t. Ugyanakkor 2028 előtt várhatóan csak az új kapacitás kétharmada érkezik meg a fuvarozó cégekhez. Így az új hajók csak fokozatosan hatnak flottáik méretére.

A konténerszállítási díjak január óta csökkennek. Jelenleg a 2021-es csúcstól 75 százalékkal maradnak el, ám magasabbak a pandémia előtti szintnél. Májusban és júniusban kezdődik a szuezi útvonal elzáródása miatt előbbre csúszott szállítási csúcsszezon, így a szakértők a tarifák emelkedésére számítanak a közeljövőben.

További fejlemény, amire a szállítmányozóknak figyelniük kell, hogy az EU-ban április elsejétől életbe lépett, az elektronikus biztonsági rendszer (ICS2 Release 3) az óceáni, a vasúti és a közúti szállításra vonatkozóan.

Forrás: https://www.cnbc.com/2025/04/12/trump-tariffs-on-china-mean-irreversible-damage-for-most-businesses.html

A logMASter versenyképes szolgáltatása Távol-Keletről

Vasúti gyűjtő szolgáltatásaink Kínából, rövid tranzitidőkkel!

Csak néhány raklap árura lenne szüksége a kínai beszállítójától, sürgősen?
Mi 18 nap alatt behozzuk gyűjtő küldeményét Kínából és vámkezelten házhoz szállítjuk Önnek!

Keresse kollégáinkat a sales@logmaster.eu email címen!

logMASter logo 0903
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.