Rosszul indult az év a szállítmányozás globális piacán – és a közeljövő sem rózsás

Nem hozott javulást az új év a szállítmányozásban, sőt 2023 első két hónapjában tovább zsugorodott a szállítási és logisztikai világpiac, és a rövid távú kilátások sem jók – derül ki a Reuters összefoglalójából.

A feldolgozóipari vállalatok és disztribútoraik az év első két hónapjában felhalmozott raktárkészleteik leépítésével, a hitelkamatok növekedésével és vásárlóik óvatos költekezésével bajlódtak. A konténerek áramlása a világ szállítási verőerein a 2022 elején tapasztalt forgalommal összehasonlítva tovább csökkent.

Ez világos jele annak, hogy a készletek leépítésének folyamata még javában tart. A számok mutatják, miről van szó:

  • A szingapúri tengeri konténerszállítás hat százalékkal maradt el 2023 februárjában az egy évvel korábbi mennyiségtől. Ez volt a legnagyobb visszaesés a koronavírus-járvány első hullámának kitörése óta.
  • A Japán Narita repülőteréről induló légi szállítások – amelyek az értékesebb, a szállítás gyorsaságára érzékeny árukat érintik – idén januárban 33 százalékkal voltak alacsonyabbak az egy évvel korábbinál. Ráadásul már 2022 decemberében is 24 százalékos visszaesést regisztráltak a légi szállítással foglalkozó vállalatok.
  • A londoni Heathrow repülőterén szintén idén januárban hat százalékkal kevesebb cargo szállítmány fordult meg, mint 2022 januárjában. Az elmúlt év végén, decemberben 11 százalékos volt a visszaesés.

A szállítási díjak pontosan követték a kereslet csökkenését és ezzel a kihasználatlan szállítási kapacitás növekedését. A díjak a pandémia első hulláma óta nem látott szintre estek vissza. Akkor 2020 áprilisa-májusa volt a mélypont.

A Kína és az Egyesült Államok nyugati partja közötti szállítási folyosón a spot piacon 1000 dollárt kellett fizetni egy negyvenlábas konténernek megfelelő szállítási egységért (FEU) az idei év elején. Egy évvel ezelőtt még 16 ezer dollár volt ugyanennek az ára. Kína és Európa északi kikötői között kevesebb mint 1400 dollárba került egy FEU egység szállítása. Egy éve 14 ezer dollárt kellett fizetni ugyanezért – derül ki a Freightos Baltic Exchange index számaiból.

Miután az áruk a kikötőkből közúton vagy vasúton folytatják az útjukat, ez a visszaesés a szárazföldi szállításokat is visszafogta. Az USA-ban például a főbb vasútvonalakon szállított konténerek mennyisége 2023 első tíz hetében kilenc százalékkal maradt el a 2022 azonos időszakában szállított darabszámtól.

Meglepte a szakértőket a visszaesés nagysága.

A szállítási kereslet csökkenése minden bizonnyal azzal is magyarázható, hogy a pandémia után magukhoz tértek azok a szolgáltatások, amelyeket a legjobban sújtott a járvány. Az emberek újra többet költenek utazásra, nyaralásra, több pénzt hagynak a vendéglátó helyeken. Ugyanakkor a gyártó vállalatokat és a kereskedőket meglepte a gyors változás, ezért jelentős készletek maradtak a nyakukon.

Ráadásul a magas infláció és az emelkedő kamatok elnyelik az emberek szabadon elkölthető jövedelmének egy részét, miközben a nem túl rózsás gazdasági kilátások miatt óvatosabban költik a pénzüket. Mindez visszafogja a hitelek drágulására érzékenyebb, drágább tartós fogyasztási cikkek, a számítógépek, a háztartási gépek és a járművek, főként az autók vásárlását.

Minderre rátett egy lapáttal a március közepén kirobbant minibankválság, amit két kisebb amerikai pénzintézet fizetésképtelenné válása és egy harmadik nehéz helyzetbe kerülése idézett elő. A befektetők bizalomvesztése átterjedt a svájci Credit Suisse-re is. Ezt a bankot néhány botránya tette az európai bankrendszer gyenge láncszemévé, miután ezek nyomán már korábban meggyengült a befektetők bizalma iránta.

A pénzügyi bizonytalanság rontja a gazdasági kilátásokat, bár miután a svájci kormány erőteljes közreműködésével Svájc legnagyobb pénzintézete, az UBS bőven áron alul felvásárolta a Credit Suisse-t, megnyugodni látszottak a befektetők.

Összességében a szakértők úgy látják, hogy a raktárkészletek leépítése és az óvatos vásárlói viselkedés még egy ideig biztosan eltart. Várhatóan még 2023 második negyedéve sem hoz igazi javulást. Hogy ezután mi vár a szállítmányozási vállalatokra, az attól függ, hogy az az USA, Európa és a világ többi nagy gazdasága elkerüli-e a jelentős gazdasági visszaesést.