Satuba került a szállítmányozási szakma, a kilátások bizonytalanok

A költségek növekedésének és az árak csökkenésének satujába kerültek a szállítmányozó vállalatok. Röviden ez jellemezte 2023 elejét és bizonytalan, mit hoznak a következő hónapok – derült ki Adrian Gonzalez, az Adelante SCM szállítmányozási-logisztikai tanácsadó vállalat elnökének elemzéséből. A szakember a Transporeon Journal Market Updates 2023. márciusi jelentését ismertette videójában.

Makroszinten a geopolitikai bizonytalanság befolyásolja a világon zajló gazdasági folyamatokat. Egy éve dúl az orosz-ukrán háború, az Egyesült Államok felett kínai ballonok jelentek meg, Észak-Korea tovább folytatja rakétakísérleteit, Irán fegyverekben használható szintre dúsított uránhoz jutott.

A geopolitikai bizonytalanság a második helyre jött fel a szállítmányozó vállalatok tevékenységét veszélyeztető kockázati listán, nem sokkal lemaradva a munkaerőhiány mögött.

A Nemzetközi Valutalap idén januári előrejelzése továbbra is három százalék alatti növekedést vetít előre a világgazdaságban. Ez lényegesen elmarad a 2000 és 2019 közötti éves 3,8 százalékos növekedési átlagtól. Az átlagos infláció még 2024-ben is 4,3 százalékos lehet, miközben a koronvírus-járvány előtt csak 3,5 százalék volt. Az átlagon belül az eurózóna három legnagyobb országában, Franciaországban, Németországban és Spanyolországban 6-9 százalékos volt a pénzromlás üteme 2023 elején.

Ez a háttere a szállítási ágazat nehéz helyzetének, amit az iparág legfontosabb indexei világosan jeleznek.

A Market Insights elemző cég három indexének alakulását érdemes megvizsgálni.

A szállítási kapacitásokat mérő Capacity Index 94,2 pont volt 2022 februárjában. A 100 pont alatti adat a kapacitások szűkösségét mutatja. Ez a mutató 2023 februárjában már 112,1 pont volt, ami 19 százalékos év/éves növekedést takar. E szerint a szállító vállalatok sokkal nagyobb kapacitással kezdték az idei évet, mint a tavalyit.

A kapacitás bővülése természetesen a spot árak csökkenését eredményezte. A Spot Price Index, ami 70 nagy európai szállítási útvonal árait követi súlyozva az útvonalak forgalmával, 108,3 pont volt 2023 februárjában. Ez 11 százalékkal maradt el a mutató 2022. februári értékétől.

A szerződéses árak változása a beszerzési ciklusok miatt több időt vesz igénybe. Ennek megfelelően Contract Price Index, ami szintén az előbb említett 70 szállítási útvonal árait tükrözi, 110,9 pont volt 2022 februárjában. Ez 2022 augusztusára felment 123,7 pontra, majd viszonylag stabil maradt: 2023 februárjában 122,4 pont volt.

A három index eredője, hogy a Contract Price Index valószínűleg csökkenni fog a következő hónapokban.

Hasonló képet látunk, ha egy további indexet, az EU Cost Indexet vesszük szemügyre. Ez a közúti teherszállítási költségek alakulását mutatja 70 útvonalon. A mutató 100 pontos értéke jeleníti meg az átlagos költséget 2019 utolsó két hónapjában. Így a 100-nál nagyobb érték a kiadások növekedését jeleni.

Az index értéke 2022 negyedik negyedévében 120,75 pont volt, szemben a 2021. negyedik negyedévi 105,75 ponttal. Az ok nyilvánvaló: a háború miatt megdrágultak az üzemanyagok. A 2023 első negyedéves index várakozások szerint 121,43 pont lesz, majd a második negyedévben 122,59 pontot várnak a szakemberek. Ezúttal a munkaerőköltség növelheti a mutató értékét.

A növekvő üzemeltetési költségek és a csökkenő szállítási árak, illetve szállítási kereslet azt jelenti, hogy a szállítmányozó vállalatok satuba kerültek. Amelyek nem lesznek képesek nyereségesek maradni ebben a présben, azok valószínűleg kiszorulnak a piacról.

A szállítmányozó cégek általában egy-két negyedévre előre igyekeznek leszerződni a tengeri konténerszállítókkal – derült ki Patrick Pretorius, a Business Development North America at Transportation tanácsadó cég igazgatójának szavaiból. Ennek alapján azt láthatjuk, hogy a kemény piaci feltételek a harmadik negyedév végén, a negyedik negyedév elején kezdhetnek lazulni.

Nem csupán az tekinthető jó jelnek, hogy nő a szerződések száma, hanem az is, hogy csökkennek a spot árakon kötött üzletek. Szaporodnak a stratégiai, hosszú távú megállapodást célzó tárgyalások. És nem néhány vállalatánál látható ez. Egyre többen jutnak közelebb eladói-vevői hálózatuk újraépítéséhez. A szerződések 6-12 hónap időtartamúak és tendenciaszerűen közelítenek a 12 hónaphoz.

Ha ennél messzebb próbálunk előretekinteni, akkor azt láthatjuk, hogy a fenntarthatósággal kapcsolatos elvárások egyre nagyobb szerepet kapnak a szállítmányozási-logisztikai iparágban – mondta Jakob Muus, a Sustainability Tribe at Transporeon igazgatója.

Hat hónappal ezelőtt a fogyasztók azt várták az ágazat cégeitől, hogy automatizált, hitelesített mutatókkal igazolják, mit tesznek tevékenységük fenntarthatósága érdekében. Az elmúlt egy-két hónapban azonban már pontos mérési eredményeket akarnak látni. Termékekre lebontva tudni akarják, mekkora a környezeti hatása a szállítmányozásnak.

A legnagyobb változás azonban ennél is jelentősebb. A fogyasztók már nem elégszenek meg azzal, hogy szállítmányozó és logisztikai partnereik elszámolnak tevékenységük szén-dioxid-kibocsátásával. Azt várják, hogy csökkentsék szén-dioxid-kibocsátásukat.