Új szereplő jelenik meg a szállítás utolsó kilométerén

Budapest utcáin is egyre több a biciklis futár, üde színfoltot mutatva a városi közlekedésben. Az amerikai Portland városa is azok közé a települések közé tartozik, amelyek szenvednek a sok teherautótól. Nem csupán a nagyobbaktól, hanem azoktól a kisáruszállítóktól is, amelyeket a futárok és a házhoz szállítást végző kereskedők használnak a címzettek elérésének utolsó kilométerén.

Az amerikai város önkormányzatának közlekedési osztálya sajátos ötlettel csökkentené a teherautók számát – derül ki a Bikeportland.org hírportál tudósításából. A 2006-ban elfogadott közlekedésfejlesztési stratégia 2040-ig előretekintő frissítésében arra tesznek javaslatot, hogy elektromos kerékpárokkal cseréljék le a szállító járművek egy részét.

Valójában triciklikről van szó, amelyek el tudnak hordani egy jókora puttonyt a hátukon. A terv költséges, mert jelentősen bővíteni kellene a városban a kerékpárok közlekedésére fenntartott utakat. Az áruszállító dobozok szélessége miatt a megszokott kerékpársávoknál vagy bingautaknál jóval szélesebb sávokban kell gondolkodni.

Cserébe az elektromos rásegítéssel működő triciklik a szállítás utolsó szakaszában kiváltanák a környezetszennyező teherautókat.

A városi stratégia hoz egy szomorú érvet is a kerékpáros szállítás mellett. Mégpedig azt, hogy a kisebb-nagyobb teherautók nagy veszélyt jelentenek a kerékpárosokra és a gyalogosokra. Azokban a súlyos balesetekben, amelyekben cargo járművek szerepelnek, a sérültek általában gyalogosok vagy kerékpárosok.

Ez önmagában indokolja a kerékpársávok bővítését és jól láthatóvá tételét, vagy a nagy forgalmú utakkal párhuzamos utak alkalmassá tételét a biciklik közlekedésére. Emellett persze, ha a kisteherautók helyét triciklik veszik át, akkor a közlekedési eszközök táplálkozási láncában a bringák mellé kerülnek, ragadozóból védett zsákmánnyá válnak.