A szállítás jövője furcsa kavarodást ígér (1. rész)

Szakértők szerint a szállítmányozási szakmában több változást hozott a koronavírus-járvány kitörését követő néhány év, mint az azt megelőző 25 év összesen – írja a The Stat Trade Times hírportál az ágazat jövőjét elemző cikkében.

Az átalakulás kiindulópontja az volt, hogy a pandémia nyomán összeomlottak a vállalati beszállítói láncok. Amikor azután magukhoz tértek, a hirtelen megugrott kereslet megnövelte a szállítási költségeket, ami hullámvölgybe küldte a szállítmányozó vállalatok nyereségét.

Ez nem változtatott azonban azon, hogy a speditőr cégek tőkéjének viszonylag kis része fekszik üzemekben, drága közlekedési eszközökben (hajókban, repülőgépekben), ezért képesek rugalmasan alkalmazkodni megrendelőik igényeihez  – idézi a hírportál a McKinsey tanácsadó cég elemzését.

Kiadásaik 62-85 százalékát szállítási kapacitások (vízi, légi, vasúti, közúti) megszerzésére költik. Ami ezután megmarad bevételeikből az az adózás és hiteltörlesztés előtti nyereség (EBIT). Ez a nyereség 2005-től kezdődően tíz év alatt átlagosan négy százalékponttal nőtt az ágazatban, mivel csökkentek a szállítási költségek. Ennek vetett véget drasztikusan a járvány.

A kiadások 2022 közepétől újra csökkenni kezdtek, ám a szakértők szerint ez nem hozza vissza az emelkedő profitokat, mivel az erős verseny miatt a szállítmányozóknak is csökkenteni kell áraikat. A jó hír az, hogy hasznát láthatják úgynevezett „asset light” tőkeszerkezetüknek, azaz annak, hogy nem kell gyárakat, teherautó- és repülőgépflottákat üzemeltetniük magas költséggel.

Ennek köszönhetően a jó szállítási vállalatok gyorsan alkalmazkodnak a megváltozott piaci körülményekhez. A járvány után például gyorsan nekiláttak informatikai hátterük, digitális képességeik fejlesztésének. Ennek leglátványosabb eleme talán az, hogy a szállíttató az interneten valós időben követheti áruja útját. Tudja hol van és mikorra várhatja, hogy célba érjen.

A speditőr szakmát is átható digitalizáció azonban nem feltétlenül hasznos a szállítmányozóknak. Veszélyeztetheti is az üzletüket. Erről szól cikkünk második része.