Még egy érv a multik terjeszkedése ellen a szállítmányozásban

multik terjeszkedése ellen
Az elmúlt években „divatba jött” az áruszállítás valamelyik részében, például a tengeri szállításban nagyra nőtt multik körében, hogy kiterjesszék tevékenységüket. Integrált rendszereket hoznak létre, amelyek a megrendelőtől a feladóig lefedik a szállítmányozás teljes hosszát. A vállalati hozzáadott érték számításának időalapú módszere (time based analysis) megmutatja, hogyan pazarolhatja ez a gyártó, a szállító és a vevő erőforrásait is.

Az időalapú elemzések kimutatták, hogy egy termék vagy szolgáltatás gyártása vagy nyújtása a kezdetétől a végéig tartó időnek tipikusan csak 15 százalékában hoz értéktöbbletet a cégeknek. (Ha mondjuk 100 nap ez az időszak, akkor 15 napban.) A brit kormányzati intézményeknél csupán négy százalék ez az arány. Ez a gyenge hatékonyság arra utal, hogy az idő jó része veszteség – írja dr. Bob Barker, a Time Based Organisation – Recreating and Transforming Existing Organisations című könyv szerzője.

Barker egy internetes posztjában beszámol a nagyvállalatoknál szerzett tapasztalatiról. Ezeknél dolgozva éveken át próbálta a vállalatirányítási rendszerek (ERP/MRP) “push”, azaz nyomásos disztribúciós rendszerét olyan működésre bírni, ami ezektől elvárható lett volna és találkozott volna a cégek vásárlóinak igényeivel.

Egy amerikai vállalatnál az 1980-as években az agymosásig hallgatta, hogy ezek nélkül a rendszerek nélkül elképzelhetetlenek a modern vállalatok. Ehhez képest ahogy múltak az évek a készletek egyre nőttek, a megrendelések késlekedtek, a fogyasztók kiszolgálásával kapcsolatos panaszok szaporodtak.

Az ERP rendszerek dollármilliárdokba kerültek a vállalatoknak, ám a vita csak azon folyt, melyikük algoritmusai a legjobbak.

A cég, amelynél dolgozott, természetesen nem óhajtott megválni vállalatirányítási rendszerétől. Ezért Barker úgy döntött, hogy a “push” elvet az ERP módosításával a “pull”, azaz szívásos disztribúciós módszerre váltja. Ez rövid idő alatt a készletek 60 százalékos csökkenését hozta. Ezért fogalmaz úgy, hogy a “time based organisation”, azaz az időalapú szervezet alapelve a pull elvű működés.

Megmutatja a különbséget az időalapú elemzés.

A “push” termelésirányítási rendszer a várt megrendelési adatokra épül. Az értékesítési tervből kiindulva határozza meg a beszerzéseket. Így az input és az output oldalán is raktárkészletek halmozódhatnak fel. A beszállítói láncok zavara nagy gondot okozhat, az eladási árakat befolyásolja a késztermékkészletek nagysága. Ez a módszeri a kiszámítható, tömeges vásárlásokra építő, technológiaigényes nagyvállalatokhoz illik. Hátránya, hogy nagy raktárkészletekkel kell gazdálkodni és viszonylag rugalmatlanok az átfutási idők.

A “pull” elv közvetlen kapcsolatot teremt a megrendelések és a termelés vagy szolgáltatás között. Az ezt az elvet követő cégek abból termelnek, amijük van, vagy ahhoz igazítják szolgáltatásukat, amire megrendelést kapnak. A logisztikai szolgáltató nem csak a megrendeléseket követheti nyomon, annak érdekében, hogy a beszállításokat azokhoz igazítsa, hanem akár a polcon eladásra váró termék készletet is vizsgálhatja, hogy akkor pótolja az eladott termékeket, amikor azok még a vásárló számára elérhetők. Így az ellátás konkrét megrendelésekre alapul, azaz a kisebb tételeket forgató ügyfelekkel dolgozó, kisebb cégekhez illik. Nagyobb a termékek forgási sebessége és rövidebb a termékek átfutási ideje.

A vállalati hozzáadott érték időalapú elemzéséből kiderül, hogy a szállító adott költség és szállítási díj mellett akkor növelheti szolgáltatásának egy napra eső hozzáadott értékét, ha a lehető legrövidebb idő alatt teljesíti a megbízást. Ez a megrendelő és a rugalmas működésre képes logisztikai szolgáltató egyik legfontosabb szempontja is.

A vállalati működés hatékonyságának ez a titka elvész a nagyvállalatok adathegyei és mutató halmazai alatt. A kisebb cégek azonban átláthatják, miről van szó. Egy újabb érv a multik terjeszkedése ellen a szállítmányozásban.

Borítókép forrása: https://www.drbobbarker.co.uk

Társaságunk közúton, tengeren és vasúton kínál többek között nemzetközi FTL és LCL szolgáltatásokat, belföldi disztribúciót.
Azon ügyfeleink számára, akiknek áruit átmenetileg raktárainkban tároljuk, rengeteg raktári hozzáadott értéket tartalmazó szolgáltatást is kínálunk: a termékeket csomagoljuk, címkézzük, a termékhez tartozó használati utasításokat, reklámanyagokat hozzácsomagoljuk a küldeményekhez. 
Amennyiben disztribúciós szolgáltatásaink felkeltették az Ön figyelmét,  bátran forduljon értékesítő kollégáinkhoz!

logo 2 0916