A fuvarozókat terhelő útdíj 2023. október 1-jétől egyharmadával lesz magasabb a 2022. október eleji szintnél és 2024. január 1-jén tovább nő. Eközben emelkedik az üzemanyagok jövedéki adója és a munkaerő is többe kerül a fuvarozóknak.
Cikkünk első részében a jövedéki adó emelését tekintettük át. Ebből kiderült, hogy a 2024. január 1-jétől várható literenként 40-41 forintos üzemanyag-drágulás csak egyik eleme költségeknek. Nyitott kérdés, mekkora jövedékiadó-visszatérítésre számíthatnak a fuvarozók és mennyi lesz az év elején az üzemanyagok termelői ára.
Az útdíj növekedése bonyolultabb történet, mint a jövedéki adó emelkedése.
Az idén augusztusban bejelentett 17,6 százalékos emelés előzménye, hogy a kormány 2022. szeptember 19-én módosította az útdíjrendeletet. Rossz szokását követve ezt megelőzően nem konzultált a szállítási szakma érdekképviseleteivel. Ezért a szabályváltozások hideg zuhanyként érték a szakmát.
A rendeletmódosítás előtt minden év január 1-jén emelkedett az útdíj. A növekedés mértéke megegyezett a KSH előző év augusztusában mért fogyasztói inflációs adatával. Ez 2021-ben 4,9 százalék volt, ezért a szállítással foglalkozó vállalatok 2022 elején ekkora útdíjemelésre számíthattak.
A 2022-es módosításnak megfelelően az emelés mértéke az KSH júliusi inflációs adatával egyezik meg és a díjemelés október 1-jével lép érvénybe. Miután a rendelet 2022 szeptemberének második felében született, a kormány adott egy kis türelmi időt. Így tavaly nem október 1-jétől, hanem 15-étől lépett érvénybe az útdíjemelés. Mértéke 15,6 százalék volt, mivel 2022 júliusában ennyi volt a pénzromlás üteme.
A szakmai szervezetek 2022. szeptember végi állásfoglalásukban felhívták a kormány figyelmét arra, hogy független szakértői becslések szerint a 15,6 százalékos emelés azonnal 3-4 százalékos fuvardíjemelést indokolt volna. Eközben a vállalatok a feszes piaci környezetben a korábbi növekedéseket sem tudták érvényesíteni áraikban.
Ez a megjegyzés azonban nem hatotta meg a kormányt, így a tavalyi drágulást megfejeli az idei útdíjemelés. A fogyasztói árak 2023 júliusában 17,6 százalékkal emelkedtek, ezért idén október 1-jén ennyivel nő az útdíj.
Ez azonban nem minden.
Az útdíjnak több eleme van, amelyeket külön szabályok szerint kell meghatározni. Az egyik az infrastruktúradíj, ami a közutak építésének és fenntartásának költségeit tükrözi. A másik az úgynevezett külsőköltség-díj (externália), amit a közúti közlekedés számlájára írható levegőszennyezés és zajártalom miatt kell fizetni.
Az utóbbit eddig nulla forinttal számolták el az útdíjban, ám a 2024. január 1-jétől ez megváltozik. A külsőköltség-díj valamilyen összeggel meg fog jelenni az útdíjban. Hogy mekkorával azt a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. számítja ki az erre vonatkozó szabályok alapján.
A szabályok olyan kacifántosak, hogy a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary szakemberei ezek alapján nem tudnak megbízható becslést adni a várható külsőköltség-díjra – derült ki abból az interjúból, amit Dittel Gábor, a szervezet ügyvezető főtitkára adott a Portfolo.hu podcast csatornájának.
Ez prózaian azt jelenti, hogy ha egy megrendelő 2023 őszének elején azt kéri fuvarozójától, hogy számolja ki, mennyi útdíjat kellene fizetnie elszállítandó áruja után mondjuk 2024. január 5-én Kecskeméttől Hegyeshalomig, akkor erre a szállító cég nem tud pontos választ adni. Meg kell várni, amíg a hatóság előáll a számaival.
Befolyásolhatná a költségeket, ha a kormány szokásától eltérően tárgyalna az érdekképviseletekkel, és ez valamilyen eredménnyel járna. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete például levélben kezdeményezte az inflációkövető díjkorrekció felfüggesztését. A levelet a közlekedési tárcát irányító Lázár János miniszternek címezték.
A NIT HUngary ügyvezető főtitkra jelenlegi ismeretei tudatában úgy véli, hogy az idei és a jövő évi útdíjemelés jelentős lesz, mert a kormány számottevő bevétellel számol a költségvetésben ebből a forrásból.
Így a fuvardíjak 2024-es növekedésére csak nagyon bizonytalanul lehet számszerű becslést adni. Főként, hogy a munkaerő drágulásával is számolni kell. A szakértő – hangsúlyozva a bizonytalanságot – 20-25 százalékos emelkedést is elképzelhetőnek tart. Nyitott kérdés, hogy okozhat-e csődöket a kis fuvarozó cégeknél, ha nem tudják ezt érvényesíteni áraikban.