Nagy kamu a sofőrhiány, valami más lapul itt a háttérben

sofőrhiány
Az elmúlt évek egyik sztár témája a szállítási, azon belül a fuvarozási szakmában az volt, hogy kevés a teherautó-sofőr. Cikkek jelentek meg ezzel kapcsolatban arról, hogy nők ülnek a kamionok volánja mögé, vagy hogy a semmitmondó meetingek sokaságát megunó menedzserek váltanak teherautó-vezetésre.

Ennek tükrében meglepő kijelentést tett a FreightWaves hírportálon megjelent cikkében az oldalt üzemeltető cég vezérigazgatója, Craig Fuller. Az állandó, a szállítási piac egészét érintő sofőrhiány egyszerűen nem létezik! Bár bizonyos vállalatok flottái vagy egyes cégek időközönként szembe kerülhetnek ezzel a gonddal, a fuvarozási piac gyorsan korrigálja a helyzetet.

Magyarán akad a fuvarra másik jelentkező, ha egy cég a munkaerőhiány miatt nem tudja vállalni a szállítást.

A meglepő kijelentés magyarázata abban keresendő, hogy miután könnyű belépni a fuvarozói piacra, az elmúlt négy évben egyre másra alapították a törpevállalkozásokat. Emiatt a nem sokkal szaporodó fuvarokra sokkal többen startolnak rá.

Az illetékes amerikai hatóság adatai szerint a közúti szállítási jogosultsággal rendelkező vállalatok száma 45 százalékkal nőtt 2019 júliusa és 2023 augusztusa között. Eközben az közúti szállítási kereslet csak 11 százalékkal ment fel.

A FeightWaves SONAR adatszolgáltatásának adatai szerint 2010 és 2023 között meredeken emelkedett azoknak a vállalkozásoknak a száma, amelyek egy-hat járművet üzemeltetnek. Eközben alacsony szinten stagnált a héttől húszig terjedő teherautóval rendelkezőké és gyengén nőtt az ennél nagyobbaké.

Az eredmény az lett, hogy míg 2010-ben a száznál több teherautót használó vállalatok birtokában volt a járművek 54 százaléka, 2023-ra 41 százalékra csökkent ez az arány.

A sofőrhiányról kialakult mítosz forrása, hogy a nagy szállító cégek nehezebben tudnak leigazolni embereket alkalmazottként. Részben a rugalmasabb munkabeosztást ígérő kisebb cégek szipkázzák el előlük az embereket, részben sokan elmentek más ágazatba, így az építőiparba és a logisztikai szektorba dolgozni.

Az fuvarozók szervezete, az American Trucking Associations (ATA), amely a nagy és a közepes cégeket képviseli, felerősíti a munkaerőhiánnyal kapcsolatos hangokat. Nyomást gyakorol a Kongresszusra, hogy adjon támogatást a sofőrök képzéséhez. Ez tiszta haszon, hiszen ha az adófizetők pénzéből költenek erre, akkor a fuvarozók megspórolhatják ezt a kiadást.

Emellett elérhetik a foglalkoztatás szabályinak lazítását, amivel versenyképesebbé tehetik a munkaerőként és az önálló vállalkozóként dolgozó sofőrök munkafeltételeit.

A tanulság egyszerű. Miután továbbra is könnyű marad a fuvarozó cégek alapítása, ez az átalakulás várhatóan folytatódik – Amerikában. Emiatt az üzleti ciklusok, azaz a fellendülések és a hanyatlások látványosabbak lehetnek a korábbinál és durvább megrázkódtatásokat okozhatnak.