A „carnage” szó jelentése az angol–magyar szótár szerint „vérontás, mészárlás”. Szakértők szerint, ha nem sikerül elhárítani az észak-európai kikötőkben a tavasz derekára kialakult tumultust, akkor a nyár elején az Egyesült Államok helyett Európába irányított kínai árucunami megérkezése kezelhetetlen problémát fog okozni. „It will be a carnage.”
A belgiumi dolgozók, köztük a kikötői alkalmazottak is sztrájkkal emlékeztették kormányukat a munka ünnepének közeledtére április utolsó három napján. Az elmúlt két hónapban ez volt a negyedik munkabeszüntetés, amellyel a kormány költségvetési megszorításai ellen tiltakoztak – kezdte Lloyd’s List hírportál az észak-európai kikötőkben kialakult torlódásokról szóló cikkét.
A május 1-je előtti napokban Antwerpen kikötője, amely 2025 első negyedévében Európa legnagyobb konténerkikötője volt Rotterdam előtt, gyakorlatilag teljesen bezárt. A kikötői hatóság szerint a „se ki, se be” helyzete alakult ki a tengeri és a szárazföldi részen is. Elkezdték módosítani a hajók kikötésével kapcsolatos tájékoztatást, de a lehetőségeket meghaladó igények miatt nem volt elég révkalauz a forgalom kezeléséhez.
Ezért akadtak olyan hajók, amelyeknek napokig esélyük sem volt a kikötésre, így vagy sorban álltak a tengeren a part előtt, vagy arra vártak, hogy megkapják a kihajózási engedélyt. Ezt a gondot fejelte meg, hogy május 1-je Belgiumban is hivatalos ünnepnap, ami tovább lassította az ügyintézést. A jó hír az volt, hogy Zeebrugge-ban, Európa legnagyobb ro-ro termináljában, ahol nem volt sztrájk, minden normálisan működött.
Az év eleje óta nő a kikötői bebocsátásra váró hajók sorban állása
A belgiumi sztrájk, amelyet az év első hónapjaiban franciaországi munkabeszüntetések előztek meg, csak nehezítette az év eleje óta növekvő gondok kezelését. Ezek egyik forrása, hogy átalakult a tengeri fuvarozó vállalatok szövetségi rendszere. A Mediterranean Shipping Co. szakított a Maerskkel, amely szövetkezett a Hapag-Lloyddal. Ez felborította a teherhajók megszokott áramlását.
Megnőtt a „double-dipping”, azaz a ki- és berakodást összekapcsoló hajók száma, ami növelte hajók átlagos kikötőben tartózkodási idejét. A második probléma a folyók alacsony vízszintje, ami leszűkíti a hajózási útvonalakat a kikötők előtti zsúfolt szakaszon. Az uszályok lassabban jutnak el céljukhoz, ami növeli a kontinens amúgy is zsúfolt vasútvonalainak terhelését is.
A legnagyobb gondot, azonban a hajóforgalom megugrása okozza, főként az Európa–Ázsia főútvonalon. A Container Trade Statistics adatai szerint 2025 januárjában 20 százalékkal volt erősebb a forgalom 2024 első hónapjához képest. Ez valamelyest enyhült februárban, de még így is hétszázalékos pluszt jegyeztek fel a statisztikusok az év első két hónapjára vonatkozóan. Az év eleje normálisan holt szezon a szállításban, így az európai kikötők nem voltak felkészülve a nagy jövés-menésre.
A kínai holdújévi időszak idén viszonylag korán jött, ami részben magyarázza az év eleji szállítások megugrását. A februári folytatást már nehezebb magyarázni, miután az európai kereslet nem volt túl erős. Vélhetően több fuvart előrehoztak a cégek arra számítva, hogy az elmúlt évek felfordulása a szállítás világrendszerében 2025-ben is folytatódik.
Az eddig tapasztalat bajok semminek tűnhetnek ahhoz képest, ami jön
A szakértők ugyanakkor arra figyelmeztetnek, hogy ha sikerül enyhíteni az antwerpeni kikötőben kialakult zsúfoltságot, az csak egy olyan helyzetet eredményez, amit vihar előtti csendnek nevezhetünk. Ami következik, azt Peter Sand, a Xeneta, a világ legnagyobb tengeri és légi szállítási benchmarking cégének vezető elemzője a „carnage”, azaz „vérengzés, mészárlás” szóval jellemezte.
Arra utalt, hogy az Egyesült Államok és Kína vámháborúja lényegesen lefaragja a világ két legnagyobb gazdasága közti áruforgalmat, ami a kínai eladókat Európa felé fordítja. Magyarán a kínai feldolgozóipar termékeinek jelentős része nem a Csendes-óceánt szeli át, hanem Afrikát megkerülve Európa fel veszi az irányt. A szakértő szerint június közepére válhat érzékelhetővé ez a változás. Felfordulást láttunk télen és tavasszal, de ami hat hét múlva jön, az sokkal rosszabb lehet.
A tengeri fuvarozók már most arra késésekre figyelmeztetik ügyfeleiket. A Maersk április közepén az észak-európai kikötőkben kialakult helyzetet taglalta megrendelőinek, a HMM arról tájékoztatta partnereit, hogy a háromnapos késések is előfordulhatnak az Antwerpent, három és fél naposak a Rotterdamot és Hamburgot érintő szállításokban. Várakozó hajók voltak északabbra, a brit kikötők előtt és a franciaországi Le Havre-nál is.
A logMASter versenyképes szolgáltatása Távol-Keletről
Vasúti gyűjtő szolgáltatásaink Kínából, rövid tranzitidőkkel!
Csak néhány raklap árura lenne szüksége a kínai beszállítójától, sürgősen?
Mi 18 nap alatt behozzuk gyűjtő küldeményét Kínából és vámkezelten házhoz szállítjuk Önnek!
Keresse kollégáinkat a sales@logmaster.eu email címen!