A kínai “elektromos offenzíva”

Először adtak engedélyt Kínában 2022 második felében arra, hogy a Trans-Eurasia Logistics vállalkozás segítségével villanyautókat szállítsanak Európába vasúton. Az első járművek 15 napos vonatozás után érkeztek meg Németországba.

Az elektromos autók kínai exportoffenzívája várhatóan nagy hatással lesz a szállítmányozási ágazatra az Európa és Ázsia közötti szállítási útvonalakon – idézte a Logisztikai Hírek hírportál Henrik Borkot, a pekingi székhelyű Asia Waypoint tanácsadó cég ügyvezetőjét. A vasúti szállítás versenyképességét az erősítette meg, hogy a tengeri szállítási árak szabályosan hullámvasútra kerültek. A koronavírus-járvány lecsengését követően előbb megugrottak, majd 2022 második felében csökkentek, aztán az ősz végén újabb ártüske alakult ki. A Trans-Eurasia Logistics, illetve a China Railway Express (Kínai Vasúti Expressz) a Deutsche Bahn, az orosz állami vasúttársaság RZhD és a China Railway Corporation 2008-ban alapított közös vállalkozása.

Az Ukrajnában dúló háború kitörése óta a Kínából Németországba vezető eurázsiai szárazföldi híd kihasználtsága csökkent. A nagy szállítmányozási vállalatok ugyanis kockázatosnak vagy nemkívánatosnak tartják az Oroszországon keresztül folytatott szállítást. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy a kínai autóexport megugrása nyomán a szállítási költségek 2022-ben a 2021-es év eleji érték négyszeresére emelkedtek. Vannak olyan kínai autógyártók, amelyek sokkal több autót tudnának eladni Európában, ha a szállítás gyorsabb és olcsóbb lenne. 2022 végén a aztán a vasúti fuvardíjak is jelentősen csökkentek, de a vasúti forgalom – elsősorban a háború miatt – még jelentősen elmarad a 2021. évitől.

Összességében a ro-ro hajókon (roll-on-roll-off teherhajókon) vagy akár konténerekben történő autóexport egyelőre olcsóbb, mint a vasúti szállítás. A tengeri fuvardíjak sokkal alacsonyabbak 2022 végén, mint a megelőző hónapokban, bár a vasúti díjak is csökkentek. Az utóbbi szerepe, a vasúton szállított áruk mennyisége azonban ennek ellenére várhatóan nőni fog, ami gyorsan fordíthat ezen a helyzeten – véli Asia Waypoint tanácsadó cég szakértője.

Társaságunk kitűnő kínai kapcsolatokkal rendelkezik a vasúti szállítások területén, kollégáink örömmel adnak ajánlatot gyors és megbízható kínai gyűjtő szállítmányozásra (LCL) vagy akár sürgős áruk esetében komplett konténerek begyűjtésére és vasúti továbbítására Kínából Magyarország felé vagy export irányban.

Budapest a kínai termékek európai elosztó központja

Forrás: https://logisztikaihirek.hu/vonattal-erkeznek-a-kinai-villanyautok/

Borítókép forrása: http://en.trans-eurasia.com/