A konténerek használatának könnyítéséért harcol a FIATA

FIATA
A Szállítmányozók Nemzetközi Szövetsége (FIATA) sürgeti a hajótársaságokat, hogy lazítsanak a konténerek úgynevezett szabadidő-periódusain – derült ki az American Journal of Transportation tudósításából. A konténereket bérbe vevő vállalatoknak adott időre vissza kell szolgáltatniuk a szállítóeszközt a bérbeadóknak – némi türelmi idővel.

Ez a szabad periódus, ami lehetővé teszi a be- és kirakodást, az üres konténer visszaadásának megszervezését és lebonyolítását. A koronavírus-járvány idején megnőtt a kereslet a konténerek iránt, ezért a bérbeadók a konténerek gyorsabb forgatása érdekében lerövidítették ezt a türelmi időt.

A következmény az lett, hogy a visszaadásra váró konténerek feltorlódtak a kikötők előtt. Sokszor előfordult, hogy a szállítmányozók ezek miatt a dugók miatt önhibájukon kívül csúsztak ki a szabad felhasználásra rendelkezésre álló időkeretből.

A szállítmányozási iparág legnagyobb nem kormányzati szövetsége – amelynek a logMASter is társult tagja – nem vitatja, hogy a konténerhiány miatt erre az intézkedésre szükség volt. Ugyanakkor úgy látja, itt az ideje, hogy ezen a téren is visszatérjenek a pandémia előtti standardokhoz. A konténerek iránti kereslet csökkent, miközben a gyártásuk felfutóban van, ideje ehhez alkalmazkodva észszerű időt adni a forgatásukra.

A konténerszállító hajókat üzemeltető vállalatokkal folytatott vita jól mutatja, hogyan léphet fel a FIATA a szállítmányozó vállalatok érdekeinek védelmében. A szervet tanácsadói státusszal rendelkezik az ENSZ-ben, így befolyást gyakorolhat a nemzetközi kereskedelmi szabályok alakulására. Jelenleg 109 egyesületi és több mint 5500 társult tagja van.

A FIATA első nagy rendezvényén (FIATA Headquarter Meeting) március végén az európai szállítmányozási piac bizonytalan üzleti környezetének elemzése lesz az egyik fő téma. A szekció címe mindent elárul: Navigating Uncertainty.

Az eseményt beharangozó FIATA-kiadvány szerint nem pusztán az orosz-ukrán háborúról és az arra válaszul adott nyugati szankciós rendszerről lesz szó, hanem több kifejezetten a szakmát érintő problémáról. Ezek közé tartozik a teherautósofőr-hiány és általában a munkaerőhiány a logisztikai ágazatban. A közlekedést bénító sztrájkok Franciaországban, illetve az év elején Németországban, valamint a brexit utóhatásai.

Terítékre kerül az ICS2 (Import Control System 2) európai uniós szabályozás, amelynek keretében az árukról még Európába érkezésük előtt begyűjtenek minden információt. Ezzel igyekeznek garantálni, hogy azok megfeleljenek az európai standardoknak, ezen belül elsősorban a biztonsági előírásoknak.

További új európai szabályozás, amiről még viszonylag keveset lehet tudni, a CBER (Consoria Block Exemption Regulation). Ez azt fogja vizsgálni, mennyiben felelnek meg a hajótársaságok közösen nyújtott szolgáltatásai az európai trösztellenes előírásoknak.