„Mókás” teherautó-sofőrök és más ügyfelek, akik megkeserítik a szállítmányozók életét

teherautó-sofőrök
Aki üzleti vállalkozásra adja a fejét, az előbb-utóbb biztosan találkozik olyan ügyféllel, aki furcsa panaszokkal él. Természetesen a kifogások sokszor jogosak, ám a szállítással foglalkozó vállalatok nagyon sokféle ügyfelet szolgálnak ki, ezért a „mókás” vagy legalábbis „érdekes” panaszokból is több jut nekik. Ujjwal Kansal, a Contrans Shipping Private Ltd. igazgatója a Linkedinen osztott meg egy csokorra valót ezekből.

Az egyik legérdekesebb kifogás a teherautó-sofőrök sajátos humorával függ össze. Sokan közülük különböző – szerintük vicces – feliratokkal díszítik járművüket. Arra nem gondolnak, hogy a megrendelők humorérzéke nem feltétlenül azonos az övékkel. Az ügyfelek többször panaszkodtak arra, hogy a szállítótól érkező teherautón nem helyénvaló feliratot láttak.

Az is előfordult, hogy a megrendelő elküldte a teherautót, mert úgy látta, hogy az azon látható dekoráció nem fér össze cége imázsával. Azt sem viselte el, hogy az áruja azon a járművön utazzon.

Mit tehet a szállítmányozó ebben az esetben? Megpróbálhatja elmagyarázni, hogy az áru eljuttatása a feladótól a címzettig nem függ össze azzal, hogyan néz ki a teherautó, amin szállítják. Előre borítékolható azonban, hogy ez hiábavaló próbálkozás lenne. Aki sértőnek talál egy tréfát, azt vélhetően nem lehet meggyőzni ennek ellenkezőjéről.

A szállításban az idő, a szállítási idő és a határidő kulcsfontosságú. Vannak olyan ügyfelek, akik olyan pontosságot várnak el speditőr partnerüktől, mint az ajándékokat hozó télapótól. Az interneten megtalálható mémek, amelyeket a szállító cégeknek címeztek sokat elárulnak erről. Nem egy azt ajánlja, hogy fel kéne venniük a Mikulást az alkalmazottaik közé, mert akkor talán képesek lennének tartani a határidőket. A speditőr azután nem tehet mást, mint hogy arcán kényszeredett mosollyal fogadja az ilyen vicceket. A speditőr – és a fuvarozó – élete egy akadályverseny, az egyik probléma a másik után merül föl szállítás közben, és ezek jelentős része késedelmet okoz vagy éppen késedelem árán kerülhető el a nagyobb baj.

Tréfásan hangzik azt várni az úton lévő árukat nyomon követő rendszertől, hogy másodperce pontosan mutassa, hol jár a megrendelő szállítmánya. Vannak azonban olyan ügyfelek, akik komolyan veszik ezt. A nyomon követés pontatlanságára hivatkozva árengedményt próbálnak elérni. Ezt sem könnyű lenyelnie annak, aki szállítmányozással foglalkozik. A verseny azonban ezen a téren is kényszerítő erő: aki nem tudja az ügyfelét pontos információval ellátni az áru pillanatnyi földrajzi helyzetével kapcsolatosan, az bizonyos megbízók esetében nem számíthat megbízásokra.

Végül az egyik leggyakoribb furcsa panasz a szállítók üzemanyagköltségeit érinti. A megrendelők egy része valamilyen oknál fogva úgy gondolja, hogy egy szállítmányozó vállalatnak kevesebbe kerül elvinnie az áruját egyik helyről a másikra, mintha ő maga tenné ezt. És ez a feltételezés többnyire igaz, mert a szállítmányozók hatékonyabban használják ki a rakteret, adott esetben több ügyfél között osztják meg a teljes kamion árát és jobban képesek a fuvarozók díjait kontrollálni, mint azt az árutulajdonosok saját maguk tudnák. Az üzemanyag árának változása azonban általában a fuvarozók esetében közvetlenül és elkerülhetetlenül megjelenik a fuvardíjakban, főleg emelkedő üzemanyag árak esetén. Ezt sok esetben az ügyfelek nehezen veszik tudomásul – “köszönjük, de mi nem veszünk Önöktől gázolajat” – hangzik az elutasító ügyfél válasza az üzemanyag pótlékok emelkedése esetén.

A speditőrök egy része azzal válaszolt erre, hogy mielőtt árajánlatot tenne szolgáltatására, korrektül elmagyarázza a rá váró feladat teljesítésének részleteit: feltételeit, nehézségeit, bizonytalanságát és költségeit. Ez tűnik a legjobb módszernek arra, hogy megelőzzék a furcsa utólagos panaszokat. Ennek ellenére sok megbízó nem fogékony a részletek iránt: sok esetben nem érdekli a szállíttatót a technológia és a költségek transzparenciája.

A történetek angolul itt olvashatók!