Nem enged a kormány: jön az új útdíjrendszer

Nem sikerült meggyőzni a kormányt arról, hogy várjon az útdíjrendszer átalakításával, mert ha idén januártól életbe lép az új szabályozás, az kiszámíthatatlanul nagy kiadással terheli meg a fuvarozókat. Ez a szomorú eredménye annak a szakmai egyeztetésnek, amelyet az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) hívott össze.

Egyelőre kiszámíthatatlan a fuvardíj-emelkedés mértéke

A szállítási szakma részéről képviseltette magát a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) és a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary).
Jelen volt még a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM) és a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) képviselője is.

Az egyeztetésről a Nit Hungary adott ki közleményt, amit a 24.hu ismertetett.

E szerint a közlekedési tárca álláspontjából kiderült, hogy a kormány a 2024-es költségvetésben számol a nagyobb útdíjbevétellel. A minisztérium ugyanis világossá tette, hogy a rendeleten nem lehet úgy változtatni, hogy az veszélyeztesse a büdzsé bevételi céljainak elérését.

Annyit tehetnek, hogy felállítanak egy munkacsoportot, amely megvizsgálja a szakmai szervezetek kezdeményezéseit.

Sok múlik a forint árfolyamán az üzemanyagár esetén.

Ahogy korábban beszámoltunk róla a fuvarozóknak és szállítmányozó partnereiknek két jelentős költségemelkedéssel kell számolniuk 2023 hátralévő részében, illetve 2024 elején. Az egyik az üzemanyagok jövedéki adójának emelése, a másik az útdíj növekedése.

A kormány a jövő év elejétől az uniós minimális szinthez igazítja a jövedéki adó nagyságát. Mivel az adót is adóztatják, a jövedéki adót még áfa is terheli. Így szakértői számítások szerint ez az intézkedés literenként átlagosan 40-41 forinttal növeli az üzemanyagok árát.

Szerencsére a fuvarozók visszaigényelhetik az adó egy részét. Mivel a minimális adót euróban határozzák meg, azokban az EU-tagállamokban, amelyek saját valutájukat használják, ezt át kell váltani a nemzeti fizetőeszközre. Az átváltás minden évben az október első munkanapján érvényes hivatalos devizaárfolyamon történik. (2023.10.02.: MNB hivatalos EUR deviza árfolyam: 387,43 Ft)

Ha ezen a napon gyenge a forint, akkor magyar valutában számolva magas a minimális jövedéki adó, következésképpen kicsi a különbség a tényleges adóhoz képest, amit vissza lehet igényelni.

Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára egy korábbi interjújában úgy tippelte, hogy 380 forint/eurós árfolyamnál literenként 15 forint körül alakulhat a visszaigényelhető összeg. Ez már elég nagy lenne ahhoz, hogy hatással legyen a fuvarozás költségére.

Már nőtt az útdíj és tovább fog emelkedni.

Egy 2022-es rendeletmódosítás szerint az útdíj minden év október 1-jén emelkedik. A növekedés mértéke megegyezik a KSH júliusi fogyasztói inflációs adatával. Ez idén 17,6 százalék volt, ezért ennyivel nőtt az útdíj október első napjától.

Ezzel azonban nincs vége az emelkedésnek. Az útdíjnak több eleme van, amelyeket külön szabályok szerint kell meghatározni. Az egyik az infrastruktúradíj, ami a közutak építésének és fenntartásának költségeit tükrözi. A másik az úgynevezett külsőköltség-díj, amit a közúti közlekedés számlájára írható levegőszennyezés és zajártalom miatt kell fizetni.

Az utóbbit eddig nulla forinttal számolták el az útdíjban, ám a 2024. január 1-jétől ez megváltozik. A külsőköltség-díj valamilyen összeggel meg fog jelenni az útdíjban. Hogy mekkorával azt a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. számítja ki az erre vonatkozó szabályok alapján.

A szakmai szervezetek a minisztériumi egyeztetésen azt mondták, hogy becslésük szerint ez az októberihez képest járműkategóriáktól függően további 30-80 százalékos útdíjemelkedést okozhat. Az adat bizonytalan, mert a számítás nagyon bonyolult, és nyitott kérdés, hogy a NÚSZ milyen adattal áll elő.

Kimarad az inflációkövető módszer, de meddig?

Az egyeztetésen az ÉKM képviselői elárultak egy fontos részletet. E szerint az inflációkövető útdíjkorrekció ki fog maradni az új útdíjrendeletből. Ez volt a szakmai szervezetek egyik követelése, ugyanis a pénzromlás és a díjemelés merev összeláncolása közgazdaságilag nem indokolt. A korábbi alacsony infláció mellett ez nem okozott gondot, ám a magas inflációnál annál inkább.

Arra nem kaptak választ a szakmai szervezetek képviselői, hogy meddig marad így az útdíjrendelet. A 2022-es és a mostani módosítás előtt ugyanis a kormány nem kérdezte az szakmát. Ezt bármikor újra megismételheti.

Az ÉKM ígérete szerint a felállítandó egyeztető bizottság megtárgyalhat olyan javaslatokat, mint például, hogy miként lehet visszaszorítani a magasabb útdíj miatt várhatóan elszaporodó visszaéléseket, lehet-e csökkenteni a fő- és gyorsforgalmi utak díja közti különbséget, be lehet-e vezetni díjkompenzációt a nagy felhasználóknak, illetve hogyan lehetne ösztönözni az intermodális szállítási módokat.

Mivel a jövedéki adó növekedésének tényleges hatása és az útdíjemelés végleges nagysága kiszámíthatatlan, Dittel Gábor szerint nehéz becslést adni a fuvardíjak 2024-es növekedésére – mondta a szakértő korábbi interjújában.

Hangsúlyozva a bizonytalanságot 20-25 százalékos emelkedést is elképzelhetőnek tart. Nyitott kérdés, hogy okozhat-e csődöket a kis fuvarozó cégeknél, ha nem tudják érvényesíteni költségeik növekedését áraikban.

Társaságunk, a logMASter honlapján megtalálható az üzemanyagpótlékot és az útdíjakat követő táblázat is.
Ezek napra kész tájékoztatást adnak az aktuális költségekről.