A szállításban egyelőre legyőzte a (szak)ember a technológiát (1. rész)

A digitális szállítási brókerszolgáltatásokat kínáló Convoy Inc. egyik befektetője 2020 elején megkérte a szállítmányozási szakma egyik elismert szakemberét, hogy mondjon véleményt a cégről. Arra volt kíváncsi, hogy az ezt a fajta szolgáltatást technológiai módszerekkel megoldani akaró Convoy üzleti modellje életképes-e – vezeti fel a dicstelen véget ért újítóról szóló cikkét a FreigthWaves hírportál.

A szakértő megkereste Dan Lewist, a Convoy társalapító-vezérigazgatóját egy javaslattal. Azt mondta, csípjen le néhány millió dollárt a cég kasszájából, és hozzon létre egy kísérleti vállalkozást Chicagóban, jó messze, háromezer kilométerre a vállalat seattle-i központjától. Vegyen fel tíz bitang jó brókert az ő irányítása alatt, és ebben a cégben tesztelje, hogyan tudja támogatni a munkájukat a Convoy digitális technológiája.

Elmondása szerint Lewis meghallgatta ugyan, de látta rajta, hogy nem veszi meg az ötletét. Öt évvel azután, hogy társával létrehozták a cégüket, begyűjtöttek több száz millió dollár befektetői tőkét, úgy gondolhatta, hogy nincs szükségük ilyen tesztekre. Menni fog a szekér enélkül is. Ennek megfelelően az ötlet ad akta került.

Egy Lewishez közel álló forrás szerint a cégvezető sok mindenkivel beszélt az évek során, így igaz lehet a névtelenül nyilatkozó szakember története.

A próbacég mellőzése jól mutatja, milyen magabiztosan tört előre a Convoy egy olyan üzletágban, amelyben sokszor alakulnak ki a váratlan helyzetek. Olyan szituációk, amelyeket csak a fuvarozásban, a szállítmányozásban, a logisztikában jártas szakemberek tudnak kezelni.

A történet vége ismert. A FreightTech egykori üdvöskéje, amely 2022-ben 3,8 milliárd dollárt ért kicsit több mint 18 hónap alatt látványosan csődbe ment. Munkatársait 2023. október végéig tudja fizetni, utána végkielégítés nélkül bocsátja el őket. Pedig Bill Gatesen át Jef Bezosig, a Hercules Capitaltól a JPMorgan Chase-ig számos nagy név sorakozott fel a Convoy tőkebefektetői közé.

A szakértők szerint a bukást két tényezőcsoport okozta.

Az egyik a piaci és a makrogazdasági környezet megváltozása, a másik vállalkozás téves üzleti modellje. Az előbbi jól ismert a szállítmányozási szakmában. A koronavírus-járvány alatt és után nekilendült megrendelések 2022 közepétől elapadtak, a konjunktúrát dekonjunktúra váltotta fel, ami  azóta is sanyargatja az ágazatot.

Egy szállítmány, amellyel a fellendülés idején 300 dollár nettó árbevételt lehetett elérni, mostanában jó ha 150 dollárt hoz. Ez összeszorítja a szállítási brókerkedéssel foglalkozó vállalatok árrését is.

A másik gond az infláció megugrása miatt szigorúvá vált monetáris politika, ami megnövelte a pénz árát és elapasztotta a befektetői tőkét. A Convoyt ismerők szerint amíg jól fialtak az üzletek és olcsó volt a hitel, addig elketyegett a cég, ám a pénzügyi harapófogó kifogott rajta.

A vállalatra jellemző egyedi tényezők közül elsőként azt emelik ki a szakértők, hogy a két társalapító, Lewis és Grant Goodare a technológia világából jöttek. Lényegében semmit sem tudtak a szállítási iparról. Elfeledkezhettek arról az apróságról, hogy nincs az a fejlett digitális technológia, ami garantálhatna akár egyetlen megrendelést is egy szállítmány elszállítására.

Figyelmen kívül hagyták, hogy olyan piacon versenyeznek, amelyen ezerszámra jönnek velük szembe a versenytárs vállalatok. És ezeknél minden hájjal megkent brókerek, üzletkötők dolgoznak, akik tudják, hogyan kell megoldani a szállítások során jelentkező problémákat. Nem kérnek és nem adnak kegyelmet, ha üzletről van szó.

Cikkünk második részéből kiderül, hogy a megrendelők örültek ugyan a Convoy kedvező árajánlatainak, de nem gondolták, hogy nekik kellene garantálniuk a cég árrését.

Társaságunk, a logMASter honlapján megtalálható az üzemanyagpótlékot és az útdíjakat követő táblázat is.
Ezek napra kész tájékoztatást adnak az aktuális költségekről.